Ennätysmäärä riitoja Keskuskauppakamarin välityslautakunnan sääntöjen mukaiseen välimiesmenettelyyn

Keskuskauppakamarin välityslautakunta on saanut yrityksiltä poikkeuksellisen runsaasti välimiesten nimeämispyyntöjä lautakunnan sääntöjen mukaisiin välimiesmenettelyihin. Hakemusten määrä on kasvanut aikaisempiin vuosiin nähden noin 30 prosenttia. Erimielisyyksiä on ollut erityisesti osakassopimuksista.

Elokuuhun mennessä Keskuskauppakamarin välityslautakunta on saanut yhteensä 39 hakemusta, kun vastaavaan aikaan viime vuonna hakemuksia oli 30.

- Yrityskauppoihin liittyvät riidat työllistävät välimiehiä vuodesta toiseen. Viime aikoina erimielisyyksiä on syntynyt erityisen runsaasti myös osakassopimuksista, immateriaalioikeuksista ja kansainvälisen kaupan sopimuksista, kertoo Keskuskauppakamarin välityslautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta.

Välityslautakunta nimeää välimiehiä sääntöjensä mukaisiin välimiesmenettelyihin. Tämän lisäksi se nimeää välimiehiä myös niin kutsuttuihin ad hoc –välimiesmenettelyihin, jos asianosaiset ovat näin sopineet. Ad hoc –menettely merkitsee, että välityslautakunta ainoastaan nimeää välimiesoikeuden, muttei hallinnoi menettelyä.

Yritykset suosivat välimiesmenettelyä riitojen ratkaisussa

Sopimusosapuolet voivat sopia, että erimielisyydet ratkaistaan välimiesmenettelyssä. Tällöin mahdollisesti syntyvän riidan ratkaisee yleisen tuomioistuimen sijasta välimiesoikeus.

– Yritykset turvautuvat välimiesmenettelyyn muun muassa siksi, että ne haluavat saada nopean ratkaisun usein erityisasiaintuntemusta vaativaan riitaan. Keskuskauppakamarin sääntöjen mukainen välimiesmenettely kestää keskimäärin 8 kuukautta, sanoo Paula Paloranta.

Yritykset voivat valita myös niin kutsutun nopeutetun välimiesmenettelyn, jolloin välitystuomio annetaan kolmessa kuukaudessa.

Välitystuomio on lopullinen eikä siihen voi hakea muutosta.

Lisätietoja: Välityslautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta puh. (050) 548 0236, paula.paloranta@arbitration.fi
www.arbitration.fi