FinnCham muodostaa globaalin yritysverkoston: Kauppakamarit verkottavat suomalaisyrityksiä maailmalle

Uusi globaali Finncham-verkosto kokoaa liki 100 eri puolilla maailmaa toimivaa kauppayhdistystä, kauppakamaria ja kiltaa vahvistamaan suomalaisyritysten kansainvälistymistä ja vientiponnisteluja. Verkosto ulottuu Kiinasta Koreaan, Afrikasta Argentiinaan ja Amerikkaan.

Kauppakamarien perustama globaali FinnCham-verkosto solmii kontakteja maailmalla toimivien suomalaisyritysten ja sinne lähtevien yritysten välille, avaa ovia ja vahvistaa taloussuhteita eri maiden kanssa.

- Suomalaisten yritysten kansainvälistyminen edellyttää jatkuvaa työtä. Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymistä on tuettava kaikin keinoin.  Suomessa pk-yritysten osuus viennistä on vain 12 prosenttia, kun esimerkiksi Ruotsissa se on 20 prosenttia. Finncham-verkosto tarjoaa erinomaisen kanavan tälle työlle, sanoo Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb.

Keskuskauppakamari koordinoi FinnCham verkostoa yhteistyössä UM:n, TEM:n ja Finpron kanssa.

– FinnCham ei synnytä uutta rakennetta, sen sijaan tavoitteena on tehostaa ja parantaa olemassa olevien toimijoiden yhteistyötä, korostaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto EJ Penttilä.

Investointeja ja osaajia

Verkoston avulla luodaan vahvaa Suomi-kuvaa maailmalla ja luodaan yrityskontakteja kohdemaihin. Verkosto toimii myös siltana maailmalta Suomeen ja auttaa ulkomaalaisia yrityksiä saamaan kontakteja Suomessa.

– Suomi tarvitsee enemmän vuorovaikutusta, ulkomaalaisia investoijia ja osaajia. Rakennamme koko maailman kattavan verkoston vahvistamaan suomalaisyritysten kansainvälistymistä, luonnehtii Penttilä. – Erityisesti kehittyvissä talouksissa verkostojen ja henkilösuhteiden merkitys on ensisijaisen tärkeää kaupankäynnin kirittämisessä. Tämän ovat useat yritykset kohdanneet arjessaan.

Finnchamin verkkosivut palvelevat osoitteessa www.finncham.fi.

FinnCham Twitter: http://twitter.com/FinnCham

Finncham Linkedin: http://www.linkedin.com/company/finncham/

Finncham Facebook: https://www.facebook.com/pages/Finncham/159130820836890

Lisätiedot: toimitusjohtaja Risto E J Penttilä, Keskuskauppakamari, p. 050 366 2395, Kansainvälisen Kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori, p. 050 553 5319