G20 ja yritykset: KAUPPASOTA PERUUTETTU - TOISTAISEKSI

Uhkaavan kauppa- ja valuuttasodan kynnyksellä G20-järjestelmä osoitti toimivuutensa löytämällä laihan, mutta tarpeellisen kompromissin, arvioi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä juuri päättynyttä G20-huippukokousta. G20-maat lupasivat selvittää Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n johdolla siirtymistä markkinavetoisiin valuuttakursseihin.

Maajohtaja Timo Vuoren mukaan G20-maat haluavat korostaa toimivan kansainvälisen kaupan merkitystä kestävän kasvun veturina, irtisanoutumalla kokouksen päätösasiakirjassa kaikesta protektionismista. Myönteisenä signaalina voidaan pitää G20-maiden vahvaa toteamusta WTO Dohan kauppaneuvotteluiden loppuunsaattamisen tarpeellisuudesta vuoden 2011 aikana. Sen sijaan globaaleista energia- ja ilmastolinjauksista neuvotteluja jatketaan vuoden 2011 aikana.

Yrityselämä vahvasti mukana G20-keskusteluissa

Soulin G20-huippukokouksessa yrityselämän osallistuminen ja panos oli erityisen vahva. Etelä-Korean teollisuus- ja kauppakamarin johdolla ja Kansainvälisen kauppakamarin avustamana pidettiin samanaikaisesti G20 Business Summit, jonka kädenjälki näkyy useissa kohdin G20-huippukokouksen päätösasiakirjassa.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä, Keskuskauppakamari puh. 050 366 2395
Maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari 050 553 5319

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.