• Keskuskauppakamari/

Hallitus ei saa pahentaa ongelmia – yksipuolinen eteneminen ilmastopolitiikassa rapauttaa taantumaan vajonneen Suomen kilpailukykyä

“Suomi ei saa ajaa EU:n kilpailukykyä alas. EU:n tulee näyttää suuntaa globaaleissa keskusteluissa, mutta lopputuloksena ei saa olla eurooppalaisen teollisuuden supistuminen muiden maiden eduksi. Teollisuuden siirtyminen maihin, joissa ei noudateta ympäristökriteereitä, ei edistä maailman ilmastotavoitteiden saavuttamista vaan pahentaa tilannetta”, varoittaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Keskuskauppakamari on huolissaan EU:n yksipuolisen ilmastopolitiikan vaikutuksista Suomen kilpailukykyyn. Suomen hallitus arvioi parhaillaan, voisiko EU nostaa omaa ilmastopäästöjen vähennystavoitettaan vuoteen 2020 mennessä, vaikka muut maat eivät niin tekisikään.

– Nyt vihdoin pitäisi havahtua siihen, että Suomen teollisuudesta on hävinnyt 100 000 työpaikkaa kymmenen viime vuoden aikana ja kauppataseemme on vajonnut 12 miljardin ylijäämästä vuonna 2000 nykyiseen 3,5 miljardin alijäämään, korostaa Linnainmaa.

Pävitetyt viisi vaarallista hanketta

Keskuskauppakamari julkisti lokakuussa listan Suomen tulevaisuutta eniten uhkaavasta viidestä vaarallisesta hankkeesta. Rahoitusmarkkinaveron uhan poistuttua listalle nousee pankkivero.

1. Rikkidirektiivi
  2. EU:n yksipuolinen ilmastopolitiikka
  3. Kaivosvero
  4. Energiatehokkuusdirektiivi
  5. Pankkivero

Suomi on nyt ajamassa jo nykyisellään Euroopan kilpailukyvyn kannalta hankalaa EU:n yksipuolista ilmastopolitiikkaa vielä huonompaan suuntaan.

Ongelmat pahenevat

Ympäristöministeri Ville Niinistön mukaan Suomen hallitus arvioi parhaillaan, voisiko EU nostaa omaa ilmastopäästöjen vähennystavoitettaan vuoteen 2020 mennessä. EU:n voimassa oleva tavoite on 20 prosentin päästövähennys, mutta hallitus pohtii, voiko koko EU sitoutua 30 prosenttiin ilman edellytystä, että muut maaryhmät siihen liittyvät.

– EU:n yksipuolinen eteneminen ilmastopolitiikassa ja -sääntelyssä rapauttaa jo nyt EU-yritysten globaalia kilpailukykyä, kun EU:n ulkopuoliset maat saavat kevyemmästä sääntelystään kilpailuetua. Jo nykytilanne on ongelmallinen, eikä tilannetta pidä pahentaa entisestään, Linnainmaa toteaa ja muistuttaa, että Suomen talouden on juuri todettu vajonneen taantumaan, sillä bruttokansantuote on supistunut kahtena peräkkäisenä vuosineljänneksenä.

Leena Linnainmaa
varatoimitusjohtaja