Hallitustimantti 2010 KONE Oyj:lle

Hallitustimantti-tunnustus hallituskokoonpanon moninaisuudesta on annettu vuonna 2010 KONE Oyj:lle.  Palkinnolla edistetään sukupuolten, ikäjakauman sekä koulutus- ja kokemustaustojen moninaisuutta yritysten hallituksissa.

Valintaraadin perustelut vuoden 2010 Hallitustimantin voittajayrityksestä: Voittajayritys edustaa hyvin johdettua globaalia liiketoimintaosaamista. Yritys on hallitustyöskentelyn siivittämänä laajentanut menestyksekkäästi toimintaansa valmistuksesta kansainväliseen palveluliiketoimintaan. Yrityksellä on erittäin monipuolinen ja kansainvälinen hallituskokoonpano. Osaamis- ja kokemustaustat vaihtelevat geopolitiikasta Euroopan Parlamenttiin sekä monipuoliseen kovaan liiketoimintaosaamiseen. Yritys on hallituksen johtamana menestynyt niin hyvinä kuin huonoina aikoina.

”Hallituksen jäsenen tärkein ominaisuus on itsenäinen ajattelu ja valmius sekä rohkeus totutun kyseenalaistamiseen. Vain avoin keskustelu sekä tuttujen asioiden katsominen uusista kulmista tuo toimivalle johdolle sitä selkänojaa, jota alati uudistuvassa yrityksessä tarvitaan.

Kaikessa inhimillisessä toiminnassa, johon ottaa osaa useampi kuin yksi henkilö, on menestyksen perusehtona selkeys siitä, kuka tekee mitä, kuka on vastuussa onnistumisesta ja epäonnistumisesta. Kaikki, mikä tätä hämärtää, tuo heikkoutta ja tyhjäkäyntiä organisaatioon. Tämä koskee myös yritystoimintaa ja hallitustyöskentelyä. Kansainvälisessä kovassa kilpailussa pitää erityisesti myös hallitusten toimia selkeästi ja omassa roolissaan”, sanoo KONEen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin.

Keskuskauppakamari ja Board Professionals ry:n valintaraati valitsee Hallitustimantin saajan vuosittain listattujen pörssiyritysten joukosta. Valintaraatiin kuuluivat Board Professionals PB ry:n puheenjohtaja Riitta Ahlholm, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä ja KPMG Oy Ab:n toimitusjohtaja Sixten Nyman.

Puheenjohtaja Riitta Ahlholm, Board Professionals ry, p. 040 503 1318,
Johtaja Mika Heikkilä, Keskuskauppakamari, p. 050 591 0995
Viestintä- ja markkinointijohtaja Anne Korkiakoski, KONE Oyj, p. 0204 75 4330

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.