Hetemäen verotyöryhmän esitykset 21.6.2010  KESKUSKAUPPAKAMARI TUKEE HETEMÄKEÄ, MUTTA EHDOLLISESTI

Keskuskauppakamari kannattaa vahvasti Hetemäen verotyöryhmän tänään esittämää yhteisöverokannan alentamista. Keskuskauppakamarin puheenjohtaja Hannu Penttilä varoittaa kuitenkin, että yhteisöveron alennus ei saa johtaa muiden kasvun kannalta keskeisten verojen nostoon. Osinkojen laajaa kaksinkertaista verotusta Keskuskauppakamari pitää uhkana suomalaiselle omistukselle.

Keskuskauppakamarin mukaan ehdotettu 22 %:n yhteisöverokanta turvaisi yritysten toimintojen säilymistä Suomessa ja tukisi yritysten kasvua. Varatoimitusjohtaja P.K. Mattila toteaa, ettei alentaminen pidemmällä aikavälillä johda verotulomenetyksiin. Verokannan alentaminen tukee kilpailukykyä ja kasvua ja siten johtaa verotulojen kasvuun. Korkean verokannan vaikutukset olisivat päinvastaiset.

Myös ansiotulojen verotukseen oikea suunta

Työryhmän esitys ansiotulojen verotuksen keventämisestä parilla miljardilla eurolla on hyvin perusteltu, kun otetaan huomioon nykyinen työn ankara verotus. Tavoite ylimpien marginaaliverojen leikkaamisesta 50 prosentin tasolle saa Keskuskauppakamarilta täyden tuen. Verotuksen painopisteen siirtäminen varovaisesti työn ja yrittämisen verotuksesta kulutuksen verotukseen on talouskasvun näkökulmasta perusteltua.

Osinkojen laaja kahdenkertainen verotus olisi paha virhe

Hetemäen työryhmä näyttää asettuneen kannattamaan jaetun voiton kattavaa kahdenkertaista verotusta. Keskuskauppakamarin mukaan kahdenkertainen verotus on vakava uhka suomalaiselle omistukselle. Osinkojen tiukka verotus ei käytännössä koske ulkomaille jaettuja osinkoja vaan ainoastaan Suomeen jääviä osinkoja.

Työryhmän esittämä malli ei kannusta yrityksiä hankkimaan ja säilyttämään vahvoja taseita. Vahva tase on edellytys yritystoiminnan jatkumiselle ja työpaikkojen säilymiselle vaikeina aikoina. Velkapainotteinen tase ja vaikeat ajat ovat huono yhdistelmä. Tästä on oiva esimerkki 1990–luvun alun lama, jolloin yrityksiä kaatui suurin joukoin ja työttömyys hyppäsi ennätyksellisen korkealle. Tämä virhe olisi nyt syytä välttää.

Listaamattoman yhtiön omalle pääomalle lasketun tuoton pohjana ei voida pitää Hetemäen työryhmän esittämää niin sanottua normaalituottoa, koska sen taustalla on riskittömän sijoituksen tuotto (Suomen valtion velkakirjojen keskimääräinen tuotto). Sijoitus omaan perheyhtiöön on riskisijoitus, jonka tuoton tulee olla selvästi korkeampi kuin riskittömän sijoituksen tuotto. Vähintäänkin nykyinen 9 prosentin tuottotaso nettovarallisuudelle on säilytettävä.

Yritysverolainsäädäntöä modernisoitava

Yritysverotustamme koskeva lainsäädäntö on monilta osin vanhentunut. Keskuskauppakamarin kesäkuun alussa julkistamassa selvityksessä on tuotu esille lukuisia muutosehdotuksia, jotka parantaisivat Suomen kilpailukykyä ja kasvumahdollisuuksia. Valtaosalla muutoksista ei olisi lainkaan välittömiä verotuottovaikutuksia ja ne olisi mahdollista toteuttaa nopeasti. Näiden tarkistusten tärkeys korostuu, jos yhteisöverokantaa ei nopeasti alenneta Hetemäen työryhmän esittämällä tavalla.

LISÄTIETOJA: varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila, puh. 0500 435 702
ja osastopäällikkö Tomi Viitala, puh. 045 7731 2025

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.