• Keskuskauppakamari/

Hienonen, Ritakallio, Viljakainen, Mickos – huippumentoreita huippunaisille: Keskuskauppakamari pistää lasikaton helisemään

Jukka Hienonen, Timo Ritakallio, Pekka Viljakainen ja Mårten Mickos. Joukko huippujohtajia ryhtyy sparraamaan naisjohtajia Keskuskauppakamarin mentorointiohjelmassa. Toukokuussa starttaavan ohjelman tavoitteena on vauhdittaa osaavien ja kannuksensa hankkineiden naisten tietä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin.

Kukaan ei enää kiistä, etteivätkö naiset olisi hyviä johtajia. Osaamista ja valmiuksia on, kyse on enää asenteista ja kannustuksesta.
– Liikkeenjohdossa tarvitaan naisia. Muuten rakennamme yksipuolista liike-elämää, joka tuhlaa älyä, voimaa ja johtajuutta. Naisia pitää rohkaista ottamaan itse paikkansa. Tämä on asennekysymys meidän kaikkien osalta, Nokian hallitukseen ehdolla oleva toimitusjohtaja Mårten Mickos sanoo.

Suomi on kansainvälistä kärkikaartia, kun mitataan naisten osuutta pörssiyhtiöiden hallituksissa. Siitä huolimatta naiset eivät etene yritysten ylimpään johtoon. Keskuskauppakamarin viime syksynä tekemästä selvityksestä ilmeni, että pörssiyhtiöidemme johtoryhmätasolla on liiketoimintavastuussa vain kourallinen naisia. Toimitusjohtajista naisia on ainoastaan yksi.

– Miehet johtavat pörssiyhtiöiden liiketoimintoja ja naiset päätyvät tukitoimintoihin kuten henkilöstö-, viestintä-, lakiasiain- tai talousjohtajiksi. Tälle lasikatolle on tehtävä jotain, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa korostaa.

Naistenpäivänä startataan

Naiset ovat keskimäärin koulutetumpia kuin miehet. Yritysten ylin johto valitaan silti usein vain osaavimpien ja sopivimpien miesten joukosta, ei parhaiden henkilöiden keskuudesta.

– Suomalaisilla ei ole yksinkertaisesti varaa tällaiseen, jos haluamme menestyä globaalissa maailmassa. Siksi Keskuskauppakamari käynnistää mentorointiohjelman naisille. Ohjelmaan valittavat saavat mentorikseen huippujohtajan puoleksitoista vuodeksi, Linnainmaa jatkaa.

Hakuaika ohjelmaan aikaa naisten päivänä 8.3. ja päättyy 23.3.2012. Mentorointiohjelma käynnistyy 4.5.2012 pidettävällä seminaarilla. Haku on osoitteessa www.keskuskauppakamari.fi/naisjohtaja.

– Kokemukseni mukaan naiset ovat osoittautuneet erinomaisiksi liikkeenjohtajiksi. Naiset tarvitsevat kuitenkin enemmän rohkaisua hakeutumaan ensin yritysten keskijohtoon ja sitä kautta yritysten ylimpään johtoon. Näin saamme hyviä naiskandidaatteja myös pörssiyhtiöiden hallituksiin, sanoo työeläkeyhtiö Ilmarisen varatoimitusjohtaja Timo Ritakallio.

Turhat kiintiöt

Naisten tie pörssiyhtiöiden hallituksiin avautui toden teolla vuonna 2008 julkistetun Listayhtiöiden hallinnointikoodin myötä. Sen mukaan pörssiyhtiöiden hallituksessa on oltava kummankin sukupuolen edustajia. Suosituksesta poikkeaminen on perusteltava julkisesti.

Suositus on osoittautunut tehokkaaksi ja lisännyt naisten osuutta merkittävästi pörssiyhtiöiden hallituksissa. Vuonna 2008 vasta puolella pörssiyhtiöistä oli yhtään naista hallituksessa, kun tämän kevään jälkeen yli 80 prosentilla on hallituksessa molempia sukupuolia.

Monessa Euroopan maassa hallinnointikoodin sijaan on lakiin säädetty tiukat sukupuolikiintiöt listayhtiöiden hallituksiin. EU on 5.3.2012 käynnistänyt konsultaation toimenpidevaihtoehdoista naisten hallituspaikkojen lisäämiseksi. EU-komissaari Viviane Reding on tyytymätön itsesääntelyn Euroopassa tuottamiin tuloksiin, mutta ottaa Suomen kehityksen esille positiivisena esimerkkinä. Reding toteaa, ettei hän ole kiintiöiden ihailija, mutta pitää niiden tuottamista tuloksista.
– Suomen kokemusten perusteella kiintiöt ovat vain laastareita, jolla ongelmaa paikataan. Todellinen muutos edellyttää sitä, että naisia saadaan liiketoimintajohtoon, Linnainmaa sanoo.

Lisätiedot: Leena Linnainmaa, p. 09-4242 6213, Anne Horttanainen, p. 09-4242 6265

Kysymyksiä ja vastauksia ohjelmasta: Haku päällä, huippunaisia huippujohtajiksi
Hakemukset
Selvitys: Miehet johtavat pörssiyhtiöiden liiketoimintoja – naiset päätyvät tukitoimintoihin