Kansainvälinen kauppakamari ja Ifo World Economic Survey 1/2012: Maailmantalous hakee suuntaa

Lännessä toivoa, idässä varovaisuutta, osoittaa maailmantalouden pulssimittari, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja saksalaisen tutkimuslaitoksen Ifon tuore World Economic Survey -suhdannekysely. Usko USA:n talouden toipumiseen on vahvistunut. Sen sijaan Kiinassa ja Intiassa suhdanneodotukset ovat muuttuneet varovaisemmiksi. Aasian taloustiikerit vetävät henkeä ja eurokriisi on jähmettänyt talouskasvun Euroopassa. Vain Saksassa ja Virossa ovat taloudelliset näkymät yhä suotuisat. Tämä on pieni valon pilkahdus myös Suomelle, jossa talousodotuksia leimaa pessimismi.

– Maailmantalous hakee selvästikin suuntaa, arvioi suhdannekyselyn tuloksia Keskuskauppakamarin johtaja, ICC Economic Policy Groupin suomalaisjäsen Maarit Lindström. Myönteisiä merkkejä on ilmassa samaan aikaan kun kasvua jarruttavia tekijöitä on paljon. Kokonaisuutena suhdannenäkymä on hyvin epävarma ja yritysjohtajien odotukset tulevasta pitkän aikavälin keskiarvoa heikommat.

– Erityisesti USA:n talouden toipumisen toivotaan kuitenkin piristävän myös Aasian hidastuvaa talouskasvua. Kuluttajien luottamus USA:ssa on vahvistunut ja talouden toipumisen uskotaan olevan kestävällä pohjalla. USA:n haasteena on edelleen suhteellisen korkea työttömyys, muistuttaa Lindström.

Eurooppa on vahvassa taantumassa. Erityisesti vahvan kulutuskysynnän ansiosta Saksassa ja Virossa suhdannenäkymät ovat kuitenkin yhä suotuisat. Euroalueen kriisimaista Espanjassa, Irlannissa, Italiassa, Kreikassa ja Portugalissa talousnäkymät ovat edelleen varsin synkät. Myös Britanniassa ja Ranskassa odotukset ovat heikentyneet. Turkissa ja Venäjällä suhdanneodotuksissa on epävarmuutta.

IFO:n maailmantalouden indikaattori nousi aavistuksen vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä. Suhdanneindikaattorin arvo on nyt 82.4, kun se marraskuussa 2011 oli 78.7 (2005=100). Luku alittaa selkeästi pitkän aikavälin (1996-2011) keskiarvon (96.7). Inflaation uskotaan laskevan 3,5 %:iin aikaisemmasta 4 %:n ennusteesta. Lyhyet ja pitkät korot pysyvät ennallaan. Päävaluutoista Japanin jeniä pidetään yliarvostettuna. Euro ja USA:n dollari vastaavat arvoltaan markkinaodotuksia.

”Viennin euroriippuvaisuus purettava”

Suomen talouden kannalta on huolestuttavaa, että taloudellisiin näkymiin Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä kytkeytyy yhä suurempaa epävarmuutta. Kehittyvien talouksien kasvu vetää selvästikin henkeä, arvioi tilannetta Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori.

Suomen viennin kannalta avainasemassa oleva Eurooppa on yhä talvihorroksessa. Sen sijaan Chile, Egypti, Ghana, Indonesia, Kazakstan ja Etelä-Afrikka ovat yhä vahvojen talousnäkymien maita, joista myös suomalaisten pitää ehdottomasti hakea kasvun eväitä, muistuttaa Vuori. Onneksi valtiovallan tukemia vientiponnisteluita näihin maihin ollaan lisäämässä. Suomen vientimarkkinoiden euroriippuvaisuutta on määrätietoisesti ryhdyttävä purkamaan, korostaa Vuori.

Lisätiedot:
johtaja Maarit Lindström, Keskuskauppakamari, 040 531 8262
maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, 050 553 5319

World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 16.2.2012 klo 10.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World Economic Survey” ja www.iccwbo.org. WES-suhdannekysely on tehty yhteistyössä Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Euroopan komission kanssa. Kyselyyn vastasi 1129 yritys- ja talousasiantuntijaa 120 maasta tammikuussa 2012.