Kansainvälinen kauppakamari ja Ifo World Economic Survey 4/2010: Maailmantalous vaihtaa pienemmälle

Yritysten suhdanneodotukset ovat ottaneet takapakkia Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Kasvava työttömyys ja heikko yksityinen kulutus jarruttaa USA:n taloutta. Talouden ylikuumenemisen riskit Kiinassa tuntuvat koko Aasian taloudessa, ilmenee Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja saksalaisen tutkimuslaitos Ifon tuoreesta, lokakuussa tekemästä World Economic Survey –suhdannekyselystä.

Maailmantaloudessa vaihdetaan pienemmälle vaihteelle. Ifo-indeksin kolmannella kvartaalilla indikoima maailmantalouden kasvuvauhdin hidastuminen saa vahvistusta vuoden viimeisen neljänneksen tuloksista, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti, ICC Corporate Economist Advisory Groupin suomalaisjäsen  Maarit Lindström.  - Vaikka kasvu edelleen jatkuu, ovat hidastumisen merkit ilmeiset Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Jatkuessaan tämän suuntainen kehitys ei voi olla vaikuttamatta Eurooppaan, joka vielä neljännen kvartaalin tulosten mukaan kiristää vauhtiaan.

IFO:n maailmantalouden indikaattori heikkeni lievästi vuoden 2010 viimeisellä neljänneksellä. Suhdanneindikaattorin arvo on nyt 98.6 pistettä, kun se heinäkuussa oli 103.2 pistettä (2005=100). Luku ylittää yhä pitkän aikavälin (1994-2009) keskiarvon (96.9) ja selkeästi vuoden 2009 historiallisen pohjanoteerauksen 50.7 pistettä.

Vaikka suhdanneodotukset laskivat Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa, niin positiivisena voidaan pitää läntisen Euroopan myönteisiä talousodotuksia.

Elvytyspillerin teho hiipuu – protektionismi väärä lääke

Massiivinen elvytys pelasti maailmantalouden syöksykierteeltä, mutta nyt elvytyspillerin teho alkaa hiipua, arvioi tilannetta Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori. Kasvu olisi haettava rohkeasti kansainvälisen kaupan ja investointien esteitä yhä purkamalla. Vuoren mukaan G20-huippukokouksen viesti kauppapoliitikoille oli selvä: protektionismi on vaarallinen jälkitauti toipuvalle maailmantaloudelle, WTO Dohan kierros olisi hoidettava maaliin vuonna 2011.

Kyselyyn vastanneet arvioivat maailmanlaajuisesti verrattain matalaa inflaatiota. Myös korkojen (sekä lyhyet että pitkät korot) ennakoidaan pysyvän maltillisina lähitulevaisuudessa.

Päävaluutoista Yhdysvaltain dollaria pidetään lievästi aliarvostettuna ja sen ennakoidaan edelleen menettävän arvoaan suhteessa päävaluuttoihin lähikuukausina.

Lisätiedot:
pääekonomisti Maarit Lindström, Keskuskauppakamari, 040 531 8262
maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, 050 553 5319

World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 17.11.2010 klo 10.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World Economic Survey” ja www.iccwbo.org. WES-suhdannekysely on tehty yhteistyössä Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Euroopan komission kanssa. Kyselyyn vastasi 1087 yritys- ja talousasiantuntijaa 113 maasta lokakuussa 2010.

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17