Kansainväliseen tavarakauppaan uudet toimitusehdot – Uusi Incoterms 2010 yritysten käyttöön Suomessa

Kansainvälisen kaupan toimituksissa maailmanlaajuisesti käytetyt Incoterms –toimitusehdot on uusittu. Kansainvälinen kauppakamari ICC esitteli Incoterms 2010 –ehdot Helsingissä 5.10.2010. Ehdot suositetaan otettavaksi käyttöön 1.1.2011 lukien osana yritysten kauppasopimuksia.

Maailmanlaajuisesti tunnetut Incoterms –ehdot helpottavat tavaran toimituksia, selkeyttävät myyjän ja ostajan velvoitteita ja riskinjakoa tavarakaupassa. EXW, FOB-, FCA ja muilla Incoterms 2010-ehdoilla myyjä ja ostaja sopivat tavaran toimittamisesta, kuten rahti, vakuutus ja tullaus sekä riskin siirtymisestä. Lähes kaikki suomalaiset vienti- ja tuontiyritykset käyttävät näitä Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n laatimia ehtoja osana kauppasopimuksiaan.

Tavoitteena toimitusten helpottaminen

Uusien Incoterms 2010-ehtojen oikea käyttö yrityksissä tehostaa kaupan logistiikkaa, vähentää riskejä ja tuo yritykselle kustannussäästöjä. Uusien ehtojen uskotaan soveltuvan entistä paremmin esimerkiksi USA:n markkinoille ja kotimaankauppaan. Uudet Incoterms 2010-ehdot sisältävät kaksi uutta lauseketta: DAT (toimitettuna terminaalissa) ja DAP (toimitettuna määräpaikalle). Nämä korvaavat vanhat DAF, DES ja DDU-lausekkeet. Myös perinteisen FOB-lausekkeen sisältöä on täsmennetty.

Incoterms 2010 –ehdot valmisteltiin laajassa kansainvälisessä yritysasiantuntijayhteistyössä. Suomesta kansainvälisessä työryhmässä oli jäsenenä asianajaja, OTT Lauri Railas (Krogerus Oy) ja asiantuntijana StoraEnson palveluksessa uransa tehnyt logistiikka-asiantuntija Asko Räty.  Incoterms –ehdot on uusittu säännöllisin väliajoin - 1936,1953,1967,1976,1980,1990,2000– vastaamaan kansainvälisen kaupan ja tavaroiden toimituksen muuttuvia tarpeita. Uusien ehtojen uskotaan helpottavan kaupankäyntiä entisestään.

Uudet ehdot esitellään syksyn aikana eri puolilla Suomea kauppakamareiden tilaisuuksissa. Kyseisiä ehtoja tarjotaan yritysten käyttöön useilla kielillä, suomi mukaan lukien. Tilaisuuksista ja julkaisuista tietoa: www.icc.fi ja www.chamber.fi.

Lisätiedot:
maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, 050 553 5319
asianajaja OTT Lauri Railas, ICC Incoterms 2010 Drafting Group, 050 5606604
asiantuntija VTM Asko Räty, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, 040 5001062

Kansainvälinen kauppakamari ICC on elinkeinoelämän johtavia kansainvälisen kaupan pelisääntöjen ja menettelytapojen kehittäjä. Esimerkkinä kauppa-, kauppaedustajasopimusmallit, Incoterms-toimitusehdot, remburssi- ja perittäväkaupan säännöt sekä demand takuu ohjeet. Katso: www.icc.fi tai www.iccwbo.org tai www.chamber.fi