Karjalan tasavallan ja Suomen kauppasuhteet uudelle tasolle

Karjalan tasavalta ryhtyy aktiivisesti edistämään yhteistyötä suomalaisen elinkeinoelämän kanssa. Itä-Suomi Foorumissa Mikkelissä allekirjoitettiin 8.10.2012 Karjalan tasavallan kauppa- ja teollisuuskamarin, Keskuskauppakamarin ja Itä-Suomen kauppakamarien välinen sopimus, joka konkretisoi pitkään jatkuneen yhteistyön ja luo pohjan entistä tiiviimmälle yhteistoiminnalle yritysten menestymiseksi molemmin puolin rajaa.

– Karjalan tasavalta on yhteistyösopimuksen myötä ottanut uuden askeleen Suomen raja-alueella tapahtuvassa yhteistyössä, sanoo Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Markku Kakriainen.

Karjalan tasavallan uusi päämies Aleksandr Hudilainen on sitoutunut antamaan kaiken tukensa Karjalan tasavallan kauppa- ja teollisuuskamarin ja suomalaisten kauppakamarien väliselle yhteistyölle. Sopimuksen käytännön merkitystä lisää myös se, että Karjalan tasavallan hallituksessa on osoitettu uutta kiinnostusta kaupallisen, taloudellisen ja investointiyhteistyön laajentamiseen Suomen kanssa.

Karjalan kauppa- ja teollisuuskamarin puheenjohtajan Aleksandr Pankratovin mukaan Suomi on Karjalan tasavallan tärkein yhteistyökumppani, mutta yhteistyön tarjoamia mahdollisuuksia ei ole vielä ole hyödynnetty täysimääräisesti.

Venäjän liityttyä WTO:n jäseneksi tavara- ja henkilökuljetukset yli rajan tulevat lisääntymään. Kaupallisen yhteistyön kehittämiselle tärkein asia on raja- ja tulli-infrastruktuurin sekä liikenneyhteyksien kehittäminen. Jatkossa myös suomalaisten urakoitsijoiden on mahdollista osallistua Karjalan teiden kunnostukseen.

– Venäjän merkitys Suomen taloudelle on merkittävä. Venäjä on valtava kasvumarkkina, joka sijaitsee aivan naapurissamme. Venäjän kauppa on Suomessa aliarvostettu mahdollisuus, jolla voimme tasata maailmantalouden heilahteluja. Raja-alueiden välisten kontaktien lisääntyminen voi olla avain myös laajempaan kanssakäymiseen. Kauppakamarien kesken solmittu sopimus antaa työkalun teollisuuden, kaupan, liikenteen ja palveluiden kehittämiseen, sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Markku Kakriainen, Etelä-Savon kauppakamari, p. 040 0651 204

Itä-Suomen Foorumissa Mikkelissä 8.10.2012 allekirjoitettiin Karjalan tasavallan kauppa- ja teollisuuskamarin, Keskuskauppakamarin, Etelä-Savon, Kuopion ja Pohjois-Karjalan kauppakamarien välillä sopimus yhteistyöstä.