Kauppakamarien jäsenmäärä yli 18 000

Kauppakamarien jäsenmäärän kasvu jatkuu ennätyksellistä tahtia. Järjestön jäsenmäärä nousi uudelle tuhannelle ja on nyt historiallisen korkea 18 682. “Merkittävä jäsenkasvu koko maassa osoittaa, että alueiden merkitys kasvaa ja  kauppakamariin kuuluminen nähdään hyödylliseksi ja yritysten tarpeita vastaavaksi”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Kauppakamarien jäsenmäärä kasvoi viime vuonna neljä prosenttia ja on nyt historian suurin. Kasvu oli vauhdikkainta Riiihimäen-Hyvinkään kauppakamarissa (21 %), Pohjois-Karjalan kauppakamarissa (20 %) ja Kuopion kauppakamarissa (18 %). Jäseniä vuoden 2012 lopussa oli 18 682.

Alueen vahva vaikuttaja

– Kasvumme taustalla on se alueellisen elinkeinoelämän eteen tehty valtava konkreettinen työ, jonka lisäksi olemme tarjonneet jäsenille paljon tuhtia asiaa, koulutusta ja erilaisia verkottumistilaisuuksia. Kauppakamarin palvelujen tuottamistapoja uudistetaan kaiken aikaa. Kun jäsenmäärämme on nyt ennätyksellisen korkea 414, niin samalla kauppakamarin vaikuttamisen hartiat ovat entistä leveämmät. Meillä on entistä enemmän taitoa ja osaamista tehdä asioita yhdessä, iloitsee Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Wikström.

– Niin Pohjois-Karjalassa kuin muuallakin kauppakamarin vahvuus on paikallisuus yhdistettynä maan laajuiseen verkostoon. Viimeaikaiset valtion leikkaustoimenpiteet ovat kohdistuneet raskaalla kädellä maakuntaan. Taloudellisesti haasteellisina aikoina koetaan tärkeäksi vaikuttaa yhteisellä rintamalla. Luonnollisesti vahva jäsenkasvu haastaa koko toimintamme, arvioi kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vänskä.

Kentän palaute kannustaa

Kauppakamarijäsenyys on kovassa kurssissa ja kysyntä jatkuvassa kasvussa kaikkialla Suomessa. Suomen 19 kauppakamarista kasvu oli erityisen suurta myös Kuopiossa.

– Uutena kauppakamarijohtajana olen kiertänyt ahkerasti kenttää ja tavannut paljon yritysjohtajia. On ollut ilahduttavaa todeta, että kauppakamaria pidetään luotettavana ja uskottavana yhteisönä, josta on hyötyä yrityksen omalle toiminnalle. Kauppakamari kiinnostaa kahdella tapaa: pitkän linjan yritykset arvostavat kauppakamarin vaikuttamismahdollisuuksia ja uudet yritykset ovat kiinnostuneet kauppakamarista verkostoitumispaikkana. Onhan kauppakamariverkko maailmanlaajuinen eikä vain paikallinen, toteaa voimakkaassa kasvussa olevan Kuopion kauppakamarin toimitusjohtaja Silja Huhtiniemi.

Kauppakamarien jäsenmäärän kasvu on ollut tasaista lukuun ottamatta 2000-luvun alussa tapahtunutta notkahdusta. Vuonna 2012 tapahtunut neljän prosentin nousu oli ennätyssuuri jo toisen kerran peräkkäisinä vuosina.

Lisätiedot:
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395

Kauppakamarin jäseniä ovat yritykset, yhteisöt, kaupungit ja kunnat. Kauppakamarien yritysjäsenistä on pk-yrityksiä 97 % ja suuria yrityksiä 3 %. Kuntia ja kaupunkeja on jäseninä 222 kpl eli 69 % Suomen kunnista ja kaupungeista.

Risto E. J. Penttilän videoblogi