Kauppakamarien viestintäuudistus niittää mainetta maailmalla

Keskuskauppakamarin toteuttama laaja viestintäuudistus on kauppakamarien maailmankonferenssin kilpailun finalisti. “Kauppakamareiden viestintäuudistuksen tavoite on ollut avoimuus, läpinäkyvyys, vuorovaikutteisuus sekä uuden teknologian käyttöönotto. Finalistipaikka osoittaa, että olemme maailmanlaajuisia edelläkävijöitä uuden teknologian käyttöönotossa”, sanoo Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja Senja Larsen.

Kauppakamarien viestintäuudistus on valittu viiden finalistin joukkoon maailmanlaajuisessa kauppakamareiden World Chambers Competition -kilpailussa parhaan epätavanomaisen hankkeen luokassa. Kilpailu järjestetään Dohassa 22.-25.4. ja sen tavoitteena on tunnistaa innovatiivisia kauppakamarihankkeita ympäri maailmaa.

– Kilpailun finalistiksi pääseminen on hieno mahdollisuus näyttää esimerkkiä koko maailmalle, iloitsee Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä. – Kauppakamarien tavoitteena on digitalisoida Suomea. Aloitimme työn itsestämme. Meidän on oltava kehityksen etunenässä ja vähintään yhtä tehokkaita kuin jäsenyrityksemme, jotta voimme tarjota niille mahdollisimman laadukasta ja tehokasta palvelua.

Kilpailun neljään eri sarjaan osallistui tänä vuonna 65 kauppakamaria 42 maasta. Näiden joukosta valittiin finalistit, jotka esittäytyvät itse tapahtumassa, minkä jälkeen voittaja valitaan. Joka toinen vuosi järjestettävään tapahtumaan osallistuu noin 1 600 kauppakamarilaista yli 100 maasta, maailman 12 000 kauppakamarin joukosta.

Ilmeuudistuksesta pilvipalveluihin

Keskuskauppakamarin johdolla toteutettu viestintäuudistus on ollut valtava muutos järjestölle.  Uudistus toteutettiin reilussa vuodessa pitkälti omana työnä, ja sen kautta saavutettiin sekä tehokkaampia työtapoja että merkittäviä kustannussäästöjä – pelkästään mediaseurantauudistuksen kautta 20 000 euroa vuodessa.

– Kauppakamarien viestintäuudistuksen tavoitteena oli keventää ja modernisoida kauppakamarien ilme aikaa kestäväksi sekä muuttaa puhetapa kampanjamaisemmaksi, selkeämmäksi ja vuorovaikutteisemmaksi. Tärkein osa uudistusta oli kuitenkin vuorovaikutteisten työkalujen käyttöönotto ja prosessien digitalisointi läpi koko kauppakamariverkoston, selittää Larsen.

Kauppakamarit uudistivat reilun vuoden aikana ilmeensä, kaikki viestintäkanavat ja prosessit koko verkoston laajuudelta, joka käsittää 19 paikallista itsenäistä kauppakamaria ja noin 300 henkilöä.

Kauppakamariryhmä käyttää sisäiseen yhteistyöhön Google Apps for Business -pilvipalveluita. Ulkoisesti on luotu läsnäolo kaikkiin tärkeisiin sosiaalisen median kanaviin, jotka kauppakamarien uutishuone sitoo yhteen.

Selaintaitto ja mediaseurantauudistus

Kaikki kauppakamariryhmän tunnukset, kuvat ja logot ovat saatavilla verkon välityksellä. Useimmat painotuotteet, kuten käyntikortit ja yksinkertaiset esitteet, voidaan tuottaa suoraan verkossa selaintaitolla.

– Olennainen osa digitalisaation merkitystä ja viestien saavutettavuutta on se, että sisältöjä käsitellään, päivitetään ja jaetaan yhä laajemmalla kanavakirjolla ja aina vaan useammilla välineillä tableteista mobiililaitteisiin, sanoo Larsen.

Maailman kauppakamarien kilpailu on järjestetty vuodesta 2003 lähtien. Aiemmin Suomesta on oltu kilpailun loppusuoralla vuonna 2007, kun Tampereen kauppakamarin käynnistämä Hyväksytty Hallituksen Jäsen (HHJ) -koulutusohjelma oli neljän finalistin joukossa ja sai kunniamaininnan paras osaamiskehitys -luokassa. Pohjoismaihin on tullut voitto kerran, vuonna 2011 Oslon INN International Network of Norway -kotouttamiskonseptilla, jolla ulkomaiset työntekijät on saatu tehokkaasti kotiutettua monikulttuuriseen ympäristöön.

Kauppakamarien viestintäuudistus

Viestintäjohtaja Senja Larsen, p. 050 55 11 377.