• Keskuskauppakamari/

Kauppakamarit pureutuvat hallinnon haasteisiin: Jäykkä hallinto aiheuttaa nykyään 900 miljoonan euron kiviriipan yrityksille ja veronmaksajille

"Hallinnolliset rasitteet vaikuttavat kielteisesti yritystoimintaan ja koko kansantalouteen. Ne vähentävät tuottavuutta, estävät kasvua ja jarruttavat investointeja. Tuloksena on vähemmän työpaikkoja ja vähemmän verotuloja. Haluamme sujuvia ja tehokkaita toimintamalleja. Hyvinvointimme syntyy tehokkaan ja virtaviivaisen toiminnan tuloksena", taustoittaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä kauppakamarien kampanjaa.

– Suomalaisyritykset pystyisivät säästämään ainakin 900 miljoonaa euroa, jos hallinnollinen taakka ja turhat tiedonantovelvoitteet vähenisivät neljänneksellä, korostaa Penttilä.

Kauppakamarien Helppo Hallinto – Sujuva Suomi -kampanjan tavoitteena on kartoittaa ja tuoda esiin yritysten arjessa olevia hallinnollisia rasitteita ja esittää ratkaisuehdotuksia niiden poistamiseksi.

– Tavoitteemme on virtaviivainen Suomi, jossa ei ole turhia hallinnollisia taakkoja ja jossa lupa- ja muut prosessit ovat tehokkaita sekä käytännöt sujuvia ja tasapuolisia, kertoo Penttilä.

25 prosentin tavoite, yhden prosentin tulos

Hallinnosta, säätelystä, raskaista prosesseista ja sujumattomista käytännöistä aiheutuu yrityksille valtavasti turhia velvoitteita. Näiden vähentämiseksi perustettiin valtioneuvoston toimintaohjelma yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseksi 2009–2012.

Tarkoitus oli yksinkertaistaa tiedonantovelvoitteita, kehittää sähköistä viranomaisasiointia ja olla luomatta raskaita uusia hallinnollisia velvoitteita yrityksille lainsäädännön kautta. Tavoitteena oli vähentää hallinnollista taakkaa vuoden 2012 loppuun mennessä neljänneksellä vuoden 2006 tasoon verrattuna. Deloitte & Touchen loppuraportin mukaan taakka vähentyi vain noin prosentilla.

Eteneminen teemoittain

Kauppakamarien kampanjassa käsitellään hallinnollisia rasitteita teemoittain noin kahden viikon jaksoissa. Teemoihin kuuluu aiheita kuten yritysrahoitus ja yritystuet, lupaprosessit, kaavoitus, taloushallinto, tiedonantovelvoitteet ja raportointi, yritystoiminnan aloittaminen ja lopettaminen sekä tehottomat asiointitavat.

Kauppakamarit keräävät rasitteen vaikutuksista tietoa kampanjasivustolla helppohallinto.fi.

– Kannustamme yrityksiä jättämään kampanjasivustolle ratkaisuehdotuksia, kommentteja ja esimerkkejä rasitteiden vaikutuksista, sanoo Penttilä.

Hallinto on tärkeä osa yhteiskuntaa, mutta sen tulee toimia järkevästi ja sujuvasti. Nykyisellään päällekkäiset, tehottomat prosessit aiheuttavat turhia kustannuksia yrityksille ja kallista byrokratiaa veronmaksajille.

– Sujuvat ja tehokkaat toimintamallit ovat kaikkien suomalaisten etu, korostaa Penttilä.

Kampanjan ensimmäinen teema julkaistaan 9.1.2013.

Lisätietoa:
Kampanjasivusto: http://helppohallinto.fi
TEM: Yritysten hallinnollisen taakan vähentäminen
Deloitte & Touchen loppuraportti: Selvitys yritysten hallinnollisen taakan kehityksestä