Keskuskauppakamari: Budjettiehdotus ei tue kasvua

”Valtiovarainministeriön budjettiehdotus oli veronkorotusten osalta odotetun mukainen, mutta menosäästöjen hidas toteutus ensi vuonna oli yllätys”, sanoi Ylen Radio 1:n Ykkösaamussa vieraillut johtaja Terhi Järvikare Keskuskauppakamarista.

Budjettitalouden tasapainottaminen ensisijaisesti veronkorotuksilla ei tue talouskasvua. Talouskasvun kannalta on tärkeää huolehtia yritysverotuksen yleisestä kilpailukyvystä. Tämän vuoksi yhteisöverokannan alentaminen on tarpeen jo päätettyjen toimenpiteiden, kuten t&k-vähennysten ja sijoittajan veronhuojennuksen, lisäksi. Sovittuja menoleikkauksia sekä rakenteellisten uudistusten tekemistä tulee luonnollisesti jatkaa.

Ansiotuloverotuksen tasokorotuksista luopuminen on Keskuskauppakamarin mielestä tässä tilanteessa ymmärrettävää, vaikka työn verotuksen kiristymistä tuleekin muuten välttää. Solidaarisuusveron käyttöönotto kiristäisi Suomen entisestään ankaraa marginaaliverotusta, ja siitä tulee luopua.

Johtaja Terhi Järvikare, Keskuskauppakamari, p. 040 708 8376