Keskuskauppakamari: Hallituksen tehtävä rohkea päätös yhteisöveron alentamisesta

Hallituksen puoliväli-istunnossa 28.2. esittämä tavoite lisätä yksityissektorin työpaikkoja on kannatettava. Nyt tarvitaan veroratkaisuja, joilla tavoitteeseen päästään. “Yhteisöverokannan alentaminen 15 prosenttiin on tehokkain tapa lisätä investointeja ja työpaikkoja Suomessa”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Yhteisövero on OECD:n mukaan talouskasvun kannalta haitallisin vero. Suomen yhteisöverokanta on jo selvästi keskeisiä kilpailijamaita korkeampi. Viimeisimpänä yhteisöveron alentamisesta on ilmoittanut Tanska.

“Hallituksella pitää olla rohkeutta tehdä maaliskuun kehysriihessä päätöksiä, jotka ovat Suomelle hyväksi pitkällä tähtäimellä”, jatkaa Penttilä.

Keskuskauppakamari kiittää hallituksen päätöstä välttää teollisuudelle aiheutuvien kustannusten ja sääntelyn lisäämistä. Elinkeinoelämän toimintaedellytysten on oltava kunnossa, jotta yksityisen sektorin työpaikkoja saadaan lisää ja verotulot riittävät julkisen sektorin rahoittamiseen.

Johtaja Terhi Järvikare, p. 040 708 8376
Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395