Keskuskauppakamari: IPR-tuomioistuin on erinomainen asia suomalaiselle elinkeinoelämälle

Hallitus on antanut tänään eduskunnalle esityksen IPR-tuomioistuimesta. Immateriaalioikeuksien riita-asioita käsittelevän tuomioistuimen perustaminen Suomeen on ollut Keskuskauppakamarin tavoitteena pitkään. Erityistuomioistuin tullaan perustamaan markkinaoikeuden yhteyteen, minkä toivotaan lisäävän yritysten ja oikeuden välistä vuorovaikutusta.

Markkinaoikeuteen keskitetään kaikkien teollis- ja tekijänoikeudellisten riita- ja hakemusasioiden käsittely sekä muutoksenhaku teollisoikeuksia myöntävien rekisteriviranomaisten päätöksistä. Lisäksi markkinaoikeus käsittelee valitukset Viestintäviraston verkkotunnuksia koskevista päätöksistä. Markkinaoikeus saa tehtäväkseen uusia ja kansainvälistyvässä maailmassa yhä merkittävämpiä asioita. Hallituksen esitys on tarkoitus saada käsitellyksi kuluvan syksyn aikana. IPR-tuomioistuimen on tarkoitus aloittaa toimintansa 1.9.2013.

Kilpailun ja globalisaation edetessä IPR-asioiden merkitys yritysten liiketoiminnalle kasvaa jatkuvasti. Niinpä tuomioistuimen asiantuntevalla, korkealaatuisella ja nopealla toiminnalla on suuri vaikutus suomalaisten yritysten kilpailukykyyn. Erityisesti PK-yritysten kannalta eri oikeuksien käsitteleminen samassa paikassa selkeyttää tilannetta. Muutosta teollis- ja tekijänoikeudellisia riita- ja hakemusasioita koskeviin ratkaisuihin ehdotetaan haettavaksi suoraan korkeimmalta oikeudelta edellyttäen, että valittaja saa valitusluvan. Asiantuntemuksen keskittäminen tulee parantamaan ratkaisujen laatua, mikä sinällään jo vähentää muutoksenhakutarvetta ja kustannuksia.Tällä on suora vaikutus yritysten oikeusturvaan.

Samanaikaisesti EU:ssa on vauhdilla etenemässä hanke patenttituomioistuimesta. IPR-tuomioistuimen kautta Suomesta voi muodostua houkutteleva paikka kansainvälisille oikeudenkäynneille ja samalla suomalaisille osaajille avautuu mahdollisuus pätevöityä toimimaan muun muassa patenttiasioissa. Markkinaoikeudella onkin mahdollisuus muodostua IPR-osaamiskeskukseksi. Hanke mahdollistaa immateriaalioikeuksien huippuosaamisen keskittämisen Suomen kaltaiseen pieneen, mutta osaavaan maahan.

Tulevaisuudessa tarve tuomioistuimen erikoisosaamiselle kasvaa, jotta päätökset pysyisivät nopeasti muuttuvan maailman mukana. Koko ajan lisääntyvä digitalisoituminen ja konvergenssi vaativat yhä enemmän yrityksiltä, mutta samalla vaaditaan yhä enemmän myös tuomioistuimen osaamiselta. Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kannalta on tärkeää, että Suomessa voi saada tehokkaasti ja nopeasti oikeudenmukaisen ratkaisun IPR-asiassa.

Lisätiedot: Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä, p. 044 032 0054