Keskuskauppakamari edellyttää tiukkaa menokuria budjettiriihessä

Keskuskauppakamarin kannanotto valtion talousarvioesitykseen 2007

Keskuskauppakamari tukee valtiovarainministeriön budjettiesityksen päälinjauksia. Valtion velan vähentäminen on ensisijaisen tärkeää nykyisessä korkeasuhdanteessa ja korkojen noustessa. Valtionvelka on edelleen lähes 60 miljardia euroa. Valtiovarainministeriö esittää 240 miljoonan euron budjettiylijäämää käytettäväksi valtion velan lyhentämiseen, mikä on perusteltua. Keskuskauppakamari painottaa, ettei menolisäyksiin ole varaa budjettiriihessä. Liikkumavaraa jätettävä talouteen Valtion vuoden 2007 talousarvioesitystä on valmisteltu suotuisan suhdannekehityksen oloissa. – Verotulojen kasvun aiheuttamaa liikkumavaraa ei tule hukata julkisten menojen lisäyksiin. Suomen talouden kasvuedellytykset ovat vaatimattomat tulevina vuosina, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Kari Jalas muistuttaa. – Investointiasteemme on jäämässä alhaiseksi, eikä investointisykäystä ole näköpiirissä tulevinakaan vuosina. Kansainväliset arviot Suomen investointi-ilmapiiristä ovat synkkiä. Myös väestön ikääntyminen ja työvoiman tarjonnan supistuminen edellyttävät kestävyyttä valtion taloudelta tulevina vuosina, Jalas perustelee. Tukea alv-alennukselle ja työnhaun aktivoinnille Valtiovarainministeriön talousarvioesitys vastaa verotuksen osalta pitkälti jo aikaisemmin tehtyjä päätöksiä. Esitys arvonlisäveron alennuksesta työvoimavaltaisilla aloilla on oikeansuuntainen ja tukee työllistämistä. Keskuskauppakamari tukee esitettyjä toimenpiteitä työvoiman liikkuvuuden ja yrittäjyyden edistämiseksi. Työnhaun aktivointia on edistettävä, sillä yritykset kärsivät työvoimapulasta monilla aloilla. Talouskasvua edistettävä Valtion taloudellisen ohjauksen tehtävänä on tukea talouden kasvuedellytyksiä ja tuottavuutta. Ansiotuloveron kevennyksiä tulee jatkaa määrätietoisesti myös seuraavan vaalikauden aikana ostovoiman lisäämiseksi ja työllisyyden parantamiseksi. Liikenneverkoston ylläpitoon ja kehittämiseen suunnattu rahoituksen lisäys on perusteltua, jotta talouskasvun edellytykset voidaan varmistaa. Lisätiedot: Jukka Kero, johtaja, Keskuskauppakamari, (09) 6969 6627, GSM 050 548 0231 Pauli K Mattila, varatoimitusjohtaja, GSM 0500 435 702