Keskuskauppakamari esittää väylämaksujen poistoa

Keskuskauppakamari esittää väylämaksujen poistoa yritysten heikentyvän kustannuskilpailukyvyn parantamiseksi. ”Hallituksen on budjettiriihessä syytä paikata rikkidirektiivin aiheuttamia kustannuksia suomalaisille yrityksille”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

”Väylämaksujen poisto olisi tehokas kompensaatio rikkidirektiiviin, koska se hyödyttäisi juuri niitä yrityksiä, joita tuleva direktiivi rasittaa eniten”, toteaa Keskuskauppakamarin liikennevaliokunnan jäsen, satamajohtaja Kimmo Naski.

Ehdotus on saanut laajaa tukea elinkeinoelämältä, mutta esillä on ollut myös huoli alusten jäissä kulkemiskyvystä. Merenkulun nykyiset säännökset kannustavat kuitenkin hyvään aluskantaan.

Vuonna 2015 voimaan tuleva rikkidirektiivi nostaa suomalaisen teollisuuden jo ennestään korkeita kuljetuskustannuksia. Direktiivin arvioidaan aiheuttavan vuositasolla noin 600 miljoonan kustannukset suomalaiselle teollisuudelle. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän mukaan yritysten tilannetta ei saa enää heikentää.

“Kauppakamarit ovat yhdessä ajaneet väylämaksuista luopumista, koska se parantaisi suomalaisten yritysten heikentyvää kustannuskilpailukykyä ja ulkomaankaupan edellytyksiä. Väylämaksuista luopuminen kohdistuisi tasapuolisesti meriliikennettä käyttäviin yrityksiin”, sanoo Penttilä.

Satamajohtaja Kimmo Naski, p. 040 570 20136
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395