Keskuskauppakamari kannattaa kuluttajaneuvonnan tehostamista

Keskuskauppakamari kannattaa ehdotusta kuluttajaneuvonnan tehostamisesta ja palvelun laadun varmistamisesta. Kuluttajaneuvonta esitetään siirrettäväksi kunnilta lääninhallitusten järjestettäväksi. Näin kuluttajien käytettävissä olisi kuluttajansuojakysymyksiin erikoistuneiden asiantuntijoiden verkosto asuinpaikasta riippumatta.

Kauppa- ja teollisuusministeriön helmikuussa 2006 asettama työryhmä esittää ns. lääninhallitusmallia kuluttajaneuvonnan tehostamiseksi. Tavoitteena on parantaa kuluttajaneuvonnan tavoitettavuutta ja laatua tasapuolisesti koko maassa sekä kehittää sähköisiä järjestelmiä neuvonnan tueksi. Työryhmä esittää myös keskitetyn puhelinpalvelun käyttöönottoa kuluttajaneuvonnassa. Työryhmän työ on perustunut ministeriryhmän tammikuussa 2006 tekemään päätökseen, jonka mukaan kuluttajaneuvonnan järjestämis- ja rahoitusvastuu siirretään kunnilta valtiolle. Muutokset on tarkoitus saada voimaan vuoden 2008 alusta lähtien. Kuluttajaneuvonnan tasoa nostettava Keskuskauppakamari kannattaa lausunnossaan työryhmän ehdotuksia kuluttajaneuvonnan kehittämiseksi. Vaikka nykyinen kuluttajaneuvontajärjestelmä on melko toimiva, on palvelun saatavuudessa ja tasossa parannettavaa. Pelkästään kuluttajaneuvontaan keskittyvien neuvojien määrä on vähentynyt (51 vuonna 2005), kun taas sivutoimisten kuluttajaneuvojien määrä on lisääntynyt viime vuosina (92 vuonna 2005). – Eräät kunnat järjestävät lakisääteisen kuluttajaneuvonnan yhdistelmävirkojen avulla, jolloin joku kunnan viranhaltija osoitetaan hoitamaan kuluttajaneuvonta muiden tehtäviensä ohella, perustelee Keskuskauppakamarin apulaisjohtaja Leena Linnainmaa. Myös kuluttajaneuvojien asiantuntemus on Linnainmaan mukaan varsin kirjavaa. – Kuluttajaneuvojat selvittävät monimutkaisia ongelmatilanteita, kuten asuntokauppariitoja. On sekä kuluttajien että yrittäjien etu, että kuluttajien saatavilla on ammattitaitoista kuluttajaneuvontaa asuinpaikasta riippumatta. Keskitetty puhelinpalvelu parantaa tavoitettavuutta Viime vuonna kuluttajaneuvontaan otettiin yhteyttä lähes 150 000 kertaa. Merkittävä osa kuluttajaneuvonnasta kyetään hoitamaan puhelimitse. Keskuskauppakamari kannattaa keskitetyn puhelinneuvonnan järjestämistä sähköisten palveluiden kehittämisen rinnalla. – Kuluttajien ongelmatilanteiden ratkominen sähköpostilla toimitettujen kysymysten perusteella ei läheskään aina toimi käytännössä, sillä kuluttaja voi antaa puutteelliset tiedot tapauksesta, eikä kysymykseen vastaaminen ilman tietojen täydentämistä ole usein mahdollista. Vastaavaa ongelmaa ei ole puhelinneuvonnassa, jossa ammattitaitoinen kuluttajaneuvoja tekee tarvittavat lisäkysymykset ja voi usein antaa vastauksen saman puhelun aikana, Linnainmaa toteaa. Työryhmän ehdotus mahdollistaa kuluttajaneuvojien vastaanoton järjestämisen eri paikkakunnilla, jolloin kuluttajan matka kuluttajaneuvojan luo ei tule kohtuuttoman pitkäksi, jos henkilökohtainen tapaaminen on tarpeen. Ei ryhmäkanteelle Kuluttajansuojajärjestelmää kehittämällä varmistetaan kuluttajansuojan korkea taso ilman yrityksille ja koko yhteiskunnalle aiheutuvia haittavaikutuksia, joita esimerkiksi raskaasta ja kalliista ryhmäkannejärjestelmästä seuraisi. Keskuskauppakamari vastustaa uusien monimutkaisten, vaikutuksiltaan tuntemattomien järjestelmien, kuten ryhmäkanteen, käyttöönottoa. Lisätiedot: Leena Linnainmaa, apulaisjohtaja, Keskuskauppakamari, GSM 050 356 1183