Keskuskauppakamari kehottaa yrityksiä arvioimaan palkitsemisjärjestelmänsä

Keskuskauppakamari kehottaa kaikkia suomalaisia pörssiyhtiöitä käymään läpi palkitsemisjärjestelmänsä ja varmistamaan, että ne ovat hyvän hallinnointitavan mukaisia. Yhtiöiden on huolehdittava, että palkitsemisesta annetaan julkisuuteen asianmukaiset tiedot.

Listayhtiöiden hallinnointikoodi edellyttää, että yhtiö antaa verkkosivuillaan palkka- ja palkkioselvityksen, jossa kuvataan toimitusjohtajan palkka ja muut taloudelliset etuudet sekä muun johdon palkitsemisen keskeiset periaatteet. Koodi sitoo listayhtiöitä pörssin sääntelyn osana, ja pörssi valvoo koodin noudattamista.

– Keskuskauppakamari on aktiivisesti mukana kehittämässä pörssiyhtiöiden hyvää hallinnointitapaa. Listayhtiöiden hallinnointikoodi on viimeksi päivitetty vuonna 2010, jolloin palkka- ja palkkioselvityksen sisältövaatimuksia kiristettiin. Yhtiöille on koodissa asetettu tiukat avoimuusvaatimukset. Nyt on kysymys siitä, että koodia noudatetaan, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Listayhtiöiden hallinnointikoodi, joka perustuu elinkeinoelämän itsesääntelyyn, takaa sijoittajille ja medialle mahdollisuuden saada tietoa palkkioista ja palkitsemisjärjestelmistä. Palkka- ja palkkioselvitys on julkaistava yhtiön verkkosivuilla ja päivitettävä säännöllisesti. Palkitsemisjärjestelmät on rakennettava edistämään yhtiön pitkän aikavälin tulosta.

Yritysten itsesääntely kuuluu Keskuskauppakamarin tehtäviin. Siitä vastaa varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, joka mielellään vastaa asiaan liittyviin kysymyksiin.

Lisätietoa listayhtiöiden hallinnoinnista:

Varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, puh. 09 4242 6213 / 050 356 1183