Keskuskauppakamari kehottaa yrityksiä valppauteen​ Yrityksiä huijattu valheellisilla tarjouspyynnöillä ja tilauksilla

Yritysten on syytä varmistaa, että tarjouspyyntöjä ja tilauksia tekevät tahot ovat ilmoittamansa yrityksen asialla ja että toimitusosoite on yrityksen oma.

Pohjois-Karjalassa kauppakamarin jäsenyritys on vedetty tahtomattaan toistuneiden huijausten juoneen mukaan. Huijari on tilannut omaan osoitteeseensa kymmeniltä yrityksiltä muun muassa Applen tuotteita, televisioita, kameroita ja kuriirikuljetuksia välille Helsinki - Espanja. Tavarantoimittajat ovat laskuttaneet suomalaista yritystä, jonka nimeä on väärinkäytetty. Tappion näissä tapauksissa kärsii tavarantoimittaja ja mahdollisesti kuljetusliike, joka ei ollut varmistanut, että tilauksen tekijä oli ilmoittamastaan yrityksestä.

- Huijauksessa käytetylle yritykselle on koitunut vaivaa aiheettomasta laskutuksesta ja asian selvittelystä. Rahalliset tappiot koituvat kuitenkin tavarantoimittajien ja kuljetusliikkeiden kannettavaksi, jos ne eivät ole varmistuneet tilauksen aitoudesta, kertoo lakimies Pekka Paasonen Keskuskauppakamarista.

Huijari on lähettänyt tarjouspyyntöjä käyttäen ainakin europe.com-loppuista sähköpostiosoitetta ja ilmoittanut Suomessa toimivan yrityksen toimitusjohtajan oikean nimen, mutta väärän prepaid-kännykkänumeron. Sähköpostitse lähetetty tarjouspyyntö on laadittu huolellisesti ja se vaikuttaa aidolta lähettäjän sähköpostiosoitetta ja puhelinnumeroa lukuun ottamatta. Luotettavuutta on lisännyt maininta siitä, että tilaajayrityksen asiakkaana on puolustusvoimat tai muu tunnettu taho. Huijatuksi tulleet yritykset ovat luottaneet viestin lähettäjään ja toimittaneet tavaroita huijarin ilmoittamaan osoitteeseen.

Lisätiedot: Lakimies Pekka Paasonen, Keskuskauppakamari, puh. 09 4242 6244, pekka.paasonen@chamber.fi.

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.