Keskuskauppakamarin Markkinointioikeuspäivä: Kansalaiset huolissaan lapsille sopimattomasta mainonnasta

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on tänä vuonna antanut lausunnon 27 mainoksesta, joista seitsemän on saanut huomautuksen. Huomauksen syynä on useimmiten ollut mainoksen sopimattomuus lapsille (lausunnot: MEN 12/2009, 18/2009, 19/2009, 21/2009, 24/2009 ja 27/2009). Yhteydenottoja MEN on saanut 56 mainoksesta. Viime vuonna MEN sai yhteensä 80 yhteydenottoa kansalaisia ärsyttäneistä mainoksista. Näistä yhdeksän mainosta sai huomautuksen.

Vuonna 2008 mainoksissa herätti ärtymystä sukupuoleen perustuva syrjintä (25%), lapsille sopimaton mainos (9%), pelko, väkivalta ja vaaralliset tilanteet (12%), muu hyvän tavan vastaisuus (29%). Neljännes yhteydenotoista liittyi asioihin, jotka ovat mainonnan eettisen neuvoston toimivallan ulkopuolella. Mainoksen esitysaikakin voi olla syy huomautukseen Lapsilla on oikeus olla kohtaamatta seksiä ja väkivaltaa. Tämä oikeus vaikuttaa mainontaan ja sen esitysaikaan, paikkaan ja kohdentamiseen. - MEN punnitsee mainonnan hyvän tavanmukaisuutta muun muassa arvioimalla ulkomainontaa, onko suoramainonta osoitteellista vai osoitteetonta, lehden lukijakuntaa, televisio- ja radio-ohjelmien esitysaikaa, internet-mainontaa; onko mainos etusivulla vai syvemmällä sivustolla, kertoo mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja Outi Antila. -Televisio- ja radiomainontaan on muodostunut kello 21:n raja, jonka jälkeen mainos ei välttämättä saa niin herkästi huomautusta kuin esimerkiksi kello 18 esitetty mainos. Vanhemmilla on omalta osaltaan vastuu siitä mitä lapset televisiosta katsovat. Toisaalta radiomainokset, jotka ohjaavat internettiin aikuisviihdesivuille, eivät ole sallittuja aikaan, jolloin on oletettavaa, että lapset voivat kuunnella niitä, sanoo Outi Antila. Lisätietoja: www.mainonnaneettinenneuvosto.fi ja mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja Outi Antila, puh. 050 527 1011 tai mainonnan eettisen neuvoston sihteeri, lakimies Paula Paloranta, puh. 09 4242 6200.