Keskuskauppakamarin Risto E. J. Penttilä: Suomi tarvitsee teollisuusstrategian

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä vaatii Suomelle pitkäjänteistä teollisuusstrategiaa. Tavoitteena on tehdä Suomesta niin houkutteleva maa teolliselle toiminnalle, että erityistukia ei tarvita. Tällä hetkellä Suomi on tyly maa teollisuudelle.

Hämeen kauppakamarin hallituksen kokouksessa 11.9.2012 Vierumäellä puhunut Penttilä totesi, että Suomi käy läpi historiallista rakennemuutosta. Muutoksen myötä Suomi alkaa muistuttaa Kanadaa, jossa kaivannaisilla ja luonnonvaroilla on tärkeä rooli, sekä Tanskaa, jossa PK-yrityksillä on vetovastuu kansantaloudesta. Samaan aikaan palveluiden merkitys korostuu. Penttilän mukaan olisi paha virhe ajatella, että Suomi tulee tulevaisuudessa toimeen ilman tervettä teollisuutta.

- Jos teollisuudella menee huonosti, menee Suomella huonosti. Sata start-uppia ei riitä korvaamaan yhtä keskisuurta teollisuuslaitosta, sanoo Penttilä. Penttilä on huolestunut siitä, että perinteinen teollisuuspolitiikka nostaa päätään.

- Perinteinen teollisuuspolitiikka perustuu erityistuille, jipoille ja tempputyöllistämiselle. Erityistuet ovat aspiriinia. Taudin hoitoon tarvitaan huolellinen hoito-ohjelma. Teollisuuden toimintaedellytyksiä voidaan parantaa vain luomalla pitkäjänteinen teollisuusstrategia, sanoo Penttilä.

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä
Keskuskauppakamari