Kiinteistöjen kuntoarvioijan pätevyysvaatimus toisi turvaa asuntokauppoihin

Suomessa on jatkuvasti vireillä satoja asunto- ja kiinteistökauppariitoja, joiden taustalla on kosteus- ja homevaurio. Näiden riitojen välttämisessä avainasemaan nousevat ennen kauppaa tehtävät asiantuntevat ja syvälliset kuntotarkastukset. Ympäristöministeriön koordinoimien Kosteus- ja hometalkoiden Asuntokaupan turvan parantamisen hanke on esittänyt kuntotarkastusten laadun parantamista mm. valtakunnallisella kuntoarvioijan pätevyys- ja valvontajärjestelmällä. Päätös lainvalmistelutoimien aloittamisesta on nyt ympäristö- ja oikeusministeriöillä.

Jo viisi vuotta toiminut Kosteus- ja hometalkoot -toimenpideohjelma on osoittanut, että kosteus riivaa käytännössä koko rakennuskantaamme. Nykyään ongelmia kartoittaa hyvin kirjava palveluntarjoajien joukko. Kiinteistöjen kuntotarkastuksia voi lähtökohtaisesti suorittaa kuka tahansa osaamis- ja koulutustaustasta riippumatta.

“Kosteus- ja homeongelmien havaitseminen edellyttää monessa tapauksessa pintamittauksia syvällisempää, rakenteiden avaamiseen perustuvaa asiantuntija-analyysiä. Vaurioiden selvittäminen jälkikäteen on lähes poikkeuksetta kallista, vaivalloista ja aikaa vievää”, kertoo kuntotutkimuksia ja -tarkastuksia suorittava HTT-tavarantarkastaja Hannu-Olavi Leisimo.

Kosteus- ja hometalkoisiin liittyvän Asuntokaupan turvan parantaminen -hankkeen loppuraportti esittää, että kuntotarkastusten laadun kohentamiseksi kuntotarkastajien pätevyydestä tehtäisiin pakollista. Silloin vain pätevät ja rekisteröityneet toimijat voisivat suorittaa kuntoarvioita. Järjestelmän ylläpitäjäksi on ehdotettu yksityistä rakennus-, LVI- ja kiinteistöalan henkilöpätevyyksistä vastaavaa FISE Oy:tä tai ympäristöministeriön alaista Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskusta (ARA). Lain säätäminen kuuluisi oikeusministeriölle.

“Laki määrittelisi kuntoarvioijien pätevyyteen ja valvontaan sekä kuntoarvion sisältöön liittyvät vaatimukset. Tavoitteena on asuntokaupan turvallisuuden parantaminen ja riitojen ennaltaehkäiseminen. Myös kuntotarkastusraportti tulisi saada paremmin palvelemaan kaupan osapuolia. Tässä apuna toimisi yhtenäinen raporttipohja ja vaatimus selkokielisestä ja ymmärrettävästä tyylistä”, kertoo Asuntokaupan turvan parantaminen -hanketta vetänyt asianajaja, oikeustieteen tohtori Tiina Koskinen-Tammi.

Koskinen-Tammi puhui kuntotarkastuksiin liittyvistä uudistushankkeista Keskuskauppakamarin Tavarantarkastajapäivässä. Keskuskauppakamarin ylläpitämässä Hyväksytty tavarantarkastaja (HTT) -järjestelmässä toimii myös kuntotarkastusalalla pätevyytensä osoittaneita asiantuntijoita.

“On erittäin tärkeää taata tarkastuksen laatu ja tarkastusraportin hyödynnettävyys teettämällä tarkastus kokeneella ja puolueettomalla asiantuntijalla. Valvottu ammattiosaaminen on HTT-tarkastajien vahvuus. HTT-tarkastajat ovat osoittaneet asiantuntemuksensa vaativalla HTT-kokeella ja ovat sitoutuneet toimimaan ehdottoman puolueettomasti ja huolellisesti tavarantarkastusta koskevaa ohjesääntöä noudattaen”, korostaa HTT-järjestelmää ylläpitävän Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju.

HTT-tavarantarkastajat

• Puolueettomia ja ammattitaitoisia asiantuntijoita, jotka suorittavat palveluiden ja tavaroiden teknisiä tarkastuksia eri asiantuntemusalueilla (mm. kiinteistöjen kuntotarkastukset ja sisäilmaselvitykset ja rakenteiden kuntotutkimukset)

• Noin 200 tarkastajaa ja vuosittain noin 1000 tavarantarkastusta ympäri Suomea

• HTT-tarkastuksia teetetään esimerkiksi kun tarvitaan puolueetonta arviota siitä, onko auton maalaus asianmukainen, onko kylpyhuoneen vesieristykset tehty normien mukaisesti tai vastaako tuotantolinjan toiminta sovittua

• Nimikkeen edellytyksenä alan koulutus ja pitkä työkokemus sekä HTT-kokeen hyväksytty suorittaminen

• Sitoutuneet toimimaan ehdottoman puolueettomasti, huolellisesti ja tavarantarkastusta koskevaa ohjesääntöä noudattaen

• Antaneet oikeudessa tavarantarkastajan vakuutuksen

• HTT-kokeen järjestää ja toimintaa valvoo Keskuskauppakamarin tavarantarkastajalautakunta.

Asianajaja, OTT Tiina Koskinen-Tammi, p. 050 593 5545
HTT-tavarantarkastaja Hannu Leisimo, p. 050-67865