Kunnat ja yritykset: Valmiina vahvaan kumppanuuteen

Merkittävät kunta- ja yritysjohtajat ovat valmiita kuntien ja yritysten välisen ja yhteistyön kumppanuuden merkittävään vahvistamiseen. Keskuskauppakamarin Kunnat ja yritykset ryhmän keskeinen viesti on, että ilman kuntien ja yritysten vahvaa yhteistyötä kuntasektori ei selviä tulevaisuuden haasteista.

Keskuskauppakamarin Kunnat ja yritykset ryhmään kuuluu viisi kuntajohtajaa ja viisi yritysjohtajaa. Ryhmä oli voimakkaan yksimielinen siitä, että kuntien tehtäviä on karsittava ja että kuntien ja yritysten välinen kumppanuus tuo vauhtia kuntasektorin palvelujen parantamiseen ja kehittämiseen sekä kuntamarkkinoiden avaamiseen.

Ryhmän teesit yritysten ja kuntien tulevaisuuden toiminnan parantamiseen ovat:

1. Palveluhaastemenettelyä selvitettävä
  2. Palvelusetelit laajempaan käyttöön
  3. Palvelukuvaukset kuntoon
  4. Kilpailuneutraliteetti kuntoon
  5. Lainvalmistelija: Kysy kaikilta osapuolilta, myös yrityksiltä
  6. Suosi pitkiä sopimuksia
  7. Lisää hankintaosaamista ja osaamisen hankintaa
  8. Uudet rahoitusmallit käyttöön
  9. Kuntajakoa ja -palvelurakenteiden uudistamista jatkettava
  10.  Kuntien tehtäviä karsittava - ei lisättävä

Kunnat ja yritykset ryhmään kuuluivat Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson (pj.),Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Tapani Hellstén, Kuopion kaupunginjohtaja Petteri Paronen, Hollolan kunnanjohtaja Päivi Rahkonen, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, toimitusjohtaja Iris Karjula, Fazer Amica, toimitusjohtaja Jukka Hienonen, SRV Yhtiöt Oyj, toimitusjohtaja Jari Sarjo, Lassila & Tikanoja Oyj, toimitusjohtaja Matti Bergendahl, Mehiläinen Oy ja pääjohtaja Kuisma Niemelä, SOK.

Kuntateesit kokonaisuudessaan osoitteessa www.keskuskauppakamari.fi

Lisätiedot: ryhmän sihteeri, pääekonomisti Maarit Lindström, Keskuskauppakamari, puh. 040 531 8262

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.