KYMMENELLE MAINOKSELLE HUOMAUTUS VUONNA 2009

Vuonna 2009 mainonnan eettinen neuvosto (MEN) huomautti kymmentä mainostajaa. Kahdeksan mainoksista oli lapsille sopimattomia. Eniten neuvosto sai lausuntopyyntöjä tv-mainoksista, 28 %. Vuonna 2010 yksi kampanja on saanut huomautuksen.

Vuonna 2009 mainonnan eettiseen neuvostoon otettiin yhteyttä 65 (vuonna 2008: 80) eri mainoksesta ja neuvosto sai yhteensä noin 150 yksittäistä lausuntopyyntöä. Lausuntoja annettiin 31 (vuonna 2008: 26). Suuri osa lausuntopyynnöistä ei antanut aihetta enempään käsittelyyn. Valtaosassa annetuista lausunnoista todettiin, ettei mainos ollut hyvän tavan vastainen. Eniten lausuntopyyntöjä tuli tv-mainoksista, 28 % (vuonna 2008: 26 %). Toiseksi eniten lausuntopyyntöjä tuli sanoma- ja aikakauslehtimainoksista, 12 % (vuonna 2008: 24 %). Kymmenen mainosta sai huomautuksen (vuonna 2008: 9). Huomautuksen saaneista mainoksista neljä oli ulkomainoksia (2008: 3), kaksi verkkosivuilla julkaistua mainosta, kaksi radiomainosta, yksi sanomalehtimainos ja yksi tv-mainos (2008: 5). Kahdeksan mainosta sai huomautuksen sillä perusteella, että mainos oli lapsille sopimaton. Kaksi huomautusta annettiin sillä perusteella, että mainos oli syrjivä. Mediavalinnalla ja tyylilajilla on merkitystä mainosta arvioitaessa Mainonnan eettinen neuvosto arvioi mainoksia ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussäännöt ja neuvoston omat hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet. Lisäksi merkitystä saattaa olla mediavalinnalla, mainoksen esitysajalla, mainoksen tyylillä ja toteutustavalla. Verkkomainosten osalta merkitystä voi olla myös sillä, millaisella sivustolla mainos on ollut tai sillä, onko mainos kenties syvemmällä sivustolla monen klikkauksen päässä. Kahden viimeksi kuluneen vuoden aikana 70 prosenttia huomautuksista (13 kpl) on annettu sillä perusteella, että mainos on lapsille sopimaton. Alkuvuodesta 2010 MEN on antanut yhden huomautuksen Mainonnan eettinen neuvosto on antanut yhden huomautuksen (MEN 2/2010) alkuvuonna 2010. Huomautus annettiin ennen joulua esitetylle Suomalaisen Työn Liiton kampanjalle, jonka tarkoituksena oli muistuttaa kuluttajia suomalaista tuotteista ja palveluista. Neuvosto katsoi, että radiokampanjassa suhtauduttiin venäläisiin halventavalla tavalla, minkä vuoksi Suomalaisen työn liitto sai huomautuksen. Lisätietoja: Neuvoston lakimiessihteeri Paula Paloranta, puh. 050 548 0236 Mainonnan eettinen neuvosto antaa lausuntoja yksittäisten mainosten hyvän tavan mukaisuudesta. Lausuntoja voivat pyytää kuluttajat, elinkeinonharjoittajat, viranomaiset ja järjestöt. Mainontaa suunnittelevat yritykset voivat pyytää maksullista ennakkolausuntoa suunnittelemastaan mainoksesta. Neuvoston lausunto on suositus. Ennen lausunnon antamista neuvosto varaa mainostajalle mahdollisuuden antaa vastine. Annetut lausunnot ovat julkisia. Lausunnot ovat luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa www.mainonnaneettinenneuvosto.fi.