Lehdistötiedote 16.11.2011: World Economic Survey 4/2011: Maailmantalous joutumassa teho-osastolle

Maailmanlaajuinen taantuman vaara on ilmeinen. Yritysten talousodotukset ovat merkittävästi synkistyneet kaikissa maanosissa. Epäluottamus valtioiden viimeaikaista talous- ja finanssipolitiikkaa kohtaan on kasvanut. Julkisen talouden paisuva velkakriisi on syönyt elvytysvarat eikä kasvua tukevia toimia ole onnistuttu löytämään. “Kasvava protektionismi, markkinoiden ylisääntely ja kiristyvä verotus tarjoavat heikot eväät kasvulle”, sanoo Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori.

Yritysten odotukset seuraavalle kuudelle kuukaudelle ovat poikkeuksellisen pessimistiset, osoittaa 119 maata ja 1119 yritysvaikuttajaa kattava Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Ifo-tutkimuslaitoksen tuore World Economic Survey –suhdannekysely.

Maailmantalouden taantuma kolkuttelee jo eteisessä, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti, Kansainvälisen kauppakamarin ekonomistiryhmän suomalaisjäsen Maarit Lindström.

– Huolestuttavaa on yritysten kasvava epäluottamus eri maissa poliittiseen kykyyn ratkaista pikaisesti julkisen talouden velkaongelmat ja luoda kasvua tukevaa talouspolitiikkaa, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori. – Maailmantalous on taas joutumassa teho-osastolle, koska oikeita kasvulääkkeitä ei ole löydetty.

Kipeät talousratkaisut tekemättä

Euroopassa ja USA:ssa talousnäkymät laskivat selvästi alle pitkän aikavälin keskiarvon. Molemmilla markkina-alueilla ongelmat ovat tarttuneet reaalitalouteen.

– Talouden pessimismi ei koske enää vain Etelä-Euroopan kriisimaita. Myös Euroopan vahvoissa talouksissa kuten Saksassa talousodotukset ovat muuttuneet pessimistisemmiksi, sanoo Lindström. Muhkea julkinen velkataakka, hidastuva talouskasvu ja heikkenevät työllisyysnäkymät synkistävät tulevaisuuden uskoa useimmissa maissa.

Ainoita valopilkkuja on Irlannin kohtuullisen suotuisa kehitys. Maa on selättämässä vaikeaa monivuotista talouskriisiään. Myös Venäjän ja Turkin talousodotukset ovat yhä tyydyttävällä tasolla.

Aasiassa talousnäkymät ovat muuttuneet varovaisemmiksi ja ovat  nyt pitkän aikavälin keskiarvon alapuolella. Kiinan, Intian ja Etelä-Korean tilanne on kuitenkin vielä tyydyttävä. Japanissa taloustilanne nähdään edelleen varsin heikkona.

Etelä-Amerikassa erityisesti Argentiinan, Brasilian, Chilen, Perun ja Uruguayn näkymät ovat yhä kohtuullisen hyvät.

Kasvun eväät hukassa

– Epävarmuus markkinoilla tuntuu väistämättä maailmankaupassa ja näin ollen myös Suomen viennissä, arvioi Vuori. – Kasvun eväitä ei tahdo löytyä poliittisin keinoin. Tuoreimpana esimerkkinä ovat Ranskan G20-huippukokouksen vaisut päätökset taantuman tarttumavaaran uhatessa. Kasvava protektionismi, markkinoiden ylisääntely ja kiristyvä verotus tarjoavat heikot eväät kasvulle, kärjistää Vuori. – Kannattaisiko kasvua sittenkin hakea markkinoita ja kilpailua vapauttamalla, verotusta alentamalla?

Lisätiedot:
Pääekonomisti Maarit Lindström, Keskuskauppakamari, 040 531 8262
Maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, 050 553 5319
World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 16.11.2011 klo 10.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World Economic Survey” ja www.iccwbo.org. WES-suhdannekysely on tehty yhteistyössä Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Euroopan komission kanssa. Kyselyyn vastasi 1119 yritysvaikuttajaa 119 maasta lokakuussa 2011.