Maailmantaloudessa orastavaa epävarmuutta  Euroopassa Suomessa ja Saksassa valoisimmat odotukset

Orastava epävarmuus leimaa maailmanlaajuisesti yrityselämän talousodotuksia, osoittaa tuore World Economic Survey -suhdannekysely. Maailmantalous on edelleen voimissaan, mutta seuraavaa kuutta kuukautta koskevat näkymät ovat hieman heikentyneet. ”Suomalaisyritysten tulisi hakea kasvua uusilta markkinoilta, kuten Chilestä, Etelä-Afrikasta ja Malesiasta,” arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori.

- Maailmantalouden myönteinen kehitys jatkuu, mutta uusia epävarmuustekijöitä on ilmestynyt horisonttiin. Niitä ovat muun muassa öljyn ja elintarvikkeiden sekä raaka-aineiden hintojen nopea nousu, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti, ICC Corporate Economist Advisory Groupin suomalaisjäsen Maarit Lindström.

Huolestuttavia uutisia Suomen viennille tuovat yhä varovaisemmat talousodotukset Kiinassa, Brasiliassa ja Turkissa.

- Kasvua tulisi ennakkoluulottomasti hakea uusilta markkinoilta. Esimerkiksi Argentiina, Chile, Etelä-Afrikka, Indonesia, Kazakstan ja Malesia ovat maita, joissa kasvuvauhti on lähes Intian ja Kiinan tasolla. Tämän kaltaisten maiden pitäisi olla suomalaisyritysten markkinatutkassa, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin Timo Vuori.

Eurooppa jakautuu kasvun ja talousahdingon alueisiin

- Eurooppa on yhä selkeämmin jakautunut vakaan kasvun pohjoiseen kuten Saksaan, Itävaltaan ja Suomeen sekä talousahdingossa taistelevaan etelään kuten Espanjaan, Kreikkaan ja Portugaliin.  Kahtiajako vaikeuttaa kiristyvän rahapolitiikan toteuttamista euroalueella, toteaa Lindström.

Britanniassa ja Ranskassa suhdanneodotukset ovat selkeästi vahvistumassa. Venäjällä ja Baltiassa talousodotukset ovat puolestaan muuttuneet varovaisen toiveikkaiksi.

– Aasian ja Pohjois-Amerikan indikaattorien arvot laskivat huhtikuussa. Kiinassa kysynnän (investoinnit, vienti ja kotimainen kysyntä) odotetaan kehittyvän aiempaa maltillisemmin. USA:ssa yritykset nostavat tuottavuuttaan ilman rekrytointeja. Tämä johtaa suhteellisen hitaasti laskevaan työttömyyteen, mikä yhdessä julkisen talouden vajeen kanssa tuo haasteita USA:n taloudelle lähiaikoina, sanoo Lindström.

IFO:n maailmantalouden indikaattori nousi vuoden 2011 toisella neljänneksellä. Suhdanneindikaattorin arvo on nyt 107.7, kun se helmikuussa oli 106.8 (2005=100). Luku ylittää selkeästi pitkän aikavälin (1995-2010) keskiarvon (96.9).

Lisätiedot:

Pääekonomisti Maarit Lindström, Keskuskauppakamari, 040 531 8262
Maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi, 050 553 5319

World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 18.5.2011 klo 10.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World Economic Survey” ja www.iccwbo.org. WES-suhdannekysely on tehty yhteistyössä Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Euroopan komission kanssa.  Kyselyyn vastasi 1107 yritys- ja talousasiantuntijaa 120 maasta huhtikuussa 2011.

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.