• Keskuskauppakamari/

Missä menee ja mitä merkitsee kuntauudistus? Kauppalehden ja Kauppakamarien Suuri Kuntapäivä kerää asiantuntijat loppurutistukseen

Ministeri Henna Virkkunen, missä menee kuntauudistus? Millainen on ketterä kunta, sen kertovat Rääkkylä ja Raisio. Miksi kuntauudistus on tärkeä kysymys sekä elinkeinoelämän että kansalaisten näkökulmasta?

Suomen tulevaisuuden kannalta kuntauudistus on merkittävä kysymys. Mutta mitä se tarkoittaa elinkeinoelämälle ja kuntalaisille, kaikille meille suomalaisille? Kauppakamarit kokoavat kysymyksen kannalta tärkeimmät tahot 18.9.2012 Pörssitaloon loppusuorakeskusteluun.

Julkista sektoria on tehostettava ja siinä kuntasektori on avainasemassa.

– On käytävä aitoa keskustelua siitä, mitkä ovat julkisen sektorin tehtävät ja miten suureen julkiseen sektoriin meillä on varaa. Kuntien on tuotettava enemmän ja laadukkaampia palveluita entistä vähemmällä rahalla. Väestön ikääntyminen, taloudellinen epävarmuus, työttömyys ja muuttoliike kasvukeskuksiin kutistavat verotuloja. Yksikään kunta ei voi jatkaa entiseen malliin, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä. – Yhdessä on mentävä eteenpäin siten, että sekä kansalaisten että elinkeinoelämän näkemykset otetaan huomioon.

Kauppakamarien kuntapäivä kokoaa yhteisen pöydän ääreen kuntauudistuksen osapuolia. Ohjelmassa ovat hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkusen sekä Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilän puheenvuorot. Rääkkylä sekä Raisio kertovat ketterän kunnan toimintatavasta. Lisäksi paneelissa pohditaan, pelastaako paljon puhuttu digitalisaatio kuntasektorin.

Tilaisuuden moderaattoreina toimivat Kauppalehden päätoimittaja Hannu Leinonen sekä digitaalisuuden johtava asiantuntija Suomessa, Ilkka Lakaniemi.

Tilaisuus on avoin ja maksuton.

Ohjelma ja ilmoittautumiset:

Lisätiedot tapahtumasta:

Projektipäällikkö Riina Lipponen, p. 040 595 1720

Lainaukset

Yksikään kunta ei voi jatkaa entiseen malliin. Yhdessä on mentävä eteenpäin siten, että sekä kansalaisten että elinkeinoelämän näkemykset otetaan huomioon.
Risto E. J. Penttilä