Naiset harppasivat hallituksiin: Suomessa Euroopan unionin ennätys naisten osuudessa hallituspaikoista

Itsesääntely toimii: naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituksissa on lisääntynyt merkittävästi, peräti 20 prosentilla. “Tämä kehitys osoittaa, ettei Suomessa tarvita hallituksiin sukupuolikiintiöitä,” toteaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Keskuskauppakamari selvitti tämän kevään tilanteen pörssiyhtiöiden hallituskokoonpanojen osalta. Naisten määrä hallituksissa on lisääntynyt merkittävästi. Jo 86 prosentilla kaikista pörssiyhtiöistä on molempia sukupuolia hallituksessaan, kun viime vuonna luku oli 78 prosenttia ja vuonna 2008 vain 51 prosenttia.

– Kaikki large ja mid cap -yhtiöt täyttävät listayhtiöiden hallinnointikoodin suosituksen molemmista sukupuolista, kun vielä viime vuonna neljällä mid cap -yhtiöllä hallitus koostui vain miehistä. Listayhtiöiden hallinnointikoodin suositus molemmista sukupuolista hallituksissa on osoittanut tehonsa, iloitsee Linnainmaa.

Euroopan unionin ennätys

Pörssiyhtiöiden hallituksissa on jo 22 prosenttia naisia, kun viime vuoden luku oli 18 prosenttia. Vuonna 2008 se oli 12 prosenttia ja vuonna 2003 vasta 7 prosenttia.

Large cap -yhtiöissä naisia on  nyt hallituksissa 28 prosenttia, mid cap -yhtöissä 23 prosenttia ja small capeissakin 16 prosenttia. Viime keväänä vastaavat luvut olivat 26, 19 ja 12 prosenttia, eli muutos on merkittävä. Tulos erottuu EU-maista edukseen varsinkin, kun maassamme ei ole säädetty Norjan tai Ranskan kaltaisia kiintiöpykäliä.

– Suomella oli jo ennestään Euroopan unionin ennätys naisten hallituspaikoissa. Tämä kevät osoittaa, että sukupuolikiintiöitä ei tarvita Suomessa. Elinkeinoelämä on omilla toimillaan saanut aikaan muutoksen, toteaa Linnainmaa.

Kultainen hame vältettiin

– Suomessa hallitusten naisistuminen ei vie 40 vuotta, kuten EU-komissaari Viviane Reding on laskenut yleiseurooppalaisen kehityksen perusteella, Linnainmaa jatkaa.

Peräti 15 yhtiöllä on vähintään 3 naista hallituksessaan. Yhtä monta naista ja miestä on Sanoma Oyj:n (5/5) ja Kemira Oyj:n (3/3) hallituksissa.

–   Erityisen ilahduttavaa on se, että hallituspaikat jakautuvat melko suurelle naisjoukolle, 139 naiselle. Suomessa ei ole tapahtunut Norjan kaltaista golden skirt -ilmiötä, jossa kiintiölain myötä samoille naisille on kasautunut jopa yli 10 hallituspaikkaa, Linnainmaa huomauttaa.

Suomessa vain 20 naisella on kaksi hallituspaikkaa ja ainoastaan yhdellä on kolme. Katseet on nyt syytä suunnata liiketoimintojen johtoon, jossa naisia en edelleen vähän. Tämän vuoksi Keskuskauppakamari on käynnistänyt suuren suosion saaneen naisjohtajien mentorointiohjelman.

Lisätiedot: Leena Linnainmaa p. 050 356 1183 tai Anne Horttanainen p. 040 510 4907