Naisjohtajien Oppisopimushaaste lähestyy tavoitetta: Lidl mukaan kymmenellä oppisopimuskoulutettavalla

Loppusuoraa lähestyvä naisjohtajien Oppisopimus.fi-haaste etenee kohti 100 uuden oppisopimuskoulutettavan tavoitettaan. “Olemme nyt jo onnistuneet moninkertaistamaan nuorille tarjottavien oppisopimusten määrän”, iloitsee Tina Nyfors. Helsingin kaupungin opetusviraston mukaan viime vuonna Helsingissä aloitti oppisopimuksella vain yhdeksän 15–19-vuotiasta nuorta. “Kampanjassamme on jo nyt mukana 31 yritystä, jotka tulevat tarjoamaan nuorille 70–80 uutta oppisopimuspaikkaa.” Yritykset voivat lähteä mukaan kampanjaan vielä 20.9. asti.

Oppisopimushaaste.fi-kampanjaan mukaan lähtenyt Lidl otti kerralla vastuulleen 10 prosenttia kampanjan kokonaistavoitteesta ja tulee syksyllä rekrytoimaan kymmenen nuorta oppisopimuskoulutukseen.

"Oppisopimuskoulutus on erinomainen tapa saada uusia sitoutuneita työntekijöitä yritykselle. Lidl arvostaa korkealle tätä käytännönläheistä rekrytointi- ja koulutustapaa. Kampanjaan osallistuminen on erinomainen tapa osoittaa yhteiskuntavastuuta", sanoo Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Toimiva reitti työelämään

Naisjohtajien kampanja pyrkii saamaan näkyvyyttä oppisopimuskoulutuksille ja nostamaan oppisopimukset merkittävämmäksi reitiksi työelämään.

Kampanjan lähestyminen on päinvastainen kuin totuttu malli, jossa nuoret etsivät oppisopimuskoulutuspaikkoja. “Meidän kampanjassamme yritykset hakevat tekijöitä. Kaikki paikat julkistetaan auki samana päivänä lähiviikkoina", kertoo Nyfors.

Kampanjassa on tähän mennessä mukana yli 30 yritystä. Moni niistä tulee tarjoamaan useamman uuden oppisopimuspaikan, jolloin uusien paikkojen määrä on 70–80. Mukana ovat ainakin ABB, Alko, Aspectum, CGI, Diacor, Enfo, If, Itella, Kalmar, Kone, Lidl, Lindorff, Megaklinikka, Mehiläinen, Outotec, Patria, Pohjola Vakuutus, Raksystems, Rovio, SEB, SEW, Soprano, Subway ja Tieturi. Kaikki mukana olevat yritykset eivät vielä ole antaneet nimeään julkisuuteen.

Oppisopimushaaste.fi-kampanja on avoin kaikille suomalaisorganisaatioille ja -yrityksille. Kampanjaan osallistuvat tahot ottavat vastuulleen vähintään yhden oppisopimuskoulutettavan tai haastavat mukaan muita yrityksiä. Haasteen voi tehdä myös yksityishenkilö.

Ratkaisu useaan ongelmaan

Oppisopimushaaste.fi-kampanjan tavoite on 100 oppisopimuspaikkaa ja 120 miljoonan euron säästö. Oppisopimukset tarjoavat ratkaisun moneen haasteeseen. Yritykset saavat oppivaa työvoimaa sinne, missä siitä on pulaa. Nuoret saavat työtä ja koulutusta, työllisyysaste paranee ja syrjäytyminen vähenee.

Kampanjaan osallistutaan osoitteessa oppisopimushaaste.fi, missä yritykset voivat ilmoittautua mukaan, etsiä lisätietoja ja haastaa yrityksiä mukaan. Hakuvaihe oppisopimuskoulutettaville seuraa lähiviikkoina, kun kaikki mukana olevat yritykset ovat tiedossa.

Suomessa on 51 000 työvoiman ja opiskelun ulkopuolista 15–29-vuotiasta nuorta. Yhden nuorena pysyvästi syrjäytyneen henkilön hinta yhteiskunnalle on 1,2 miljoonaa euroa koko elämän ajalta.

Lisätiedot:

oppisopimushaaste.fi