Naisjohtajien Oppisopimushaaste täyttää tavoitteensa: yli sata paikkaa ja julkinen haku toteutuvat

Naisjohtajien oppisopimushaaste.fi-kampanja huipentuu sunnuntaina, kun haasteeseen tarttuneiden yritysten tarjoamat oppisopimuspaikat julkistetaan hakuun Helsingin Sanomissa. Hakuun on tulossa yli sata paikkaa. “Kyseessä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun yritykset itse hakevat nuoria oppisopimuskoulutukseen näin laajalla ilmoituskampanjalla”, painottaa naisjohtajien kampanjan Tina Nyfors.

Viime keväänä lanseeratun kampanjan tarkoituksena on ollut luoda sata uutta oppisopimuspaikkaa Suomeen ja nostaa samalla oppisopimuskoulutuksen tunnettavuutta toimivana reittinä työelämään. Esimerkiksi Saksassa oppisopimuksia pidetään hyvän talouskasvun keskeisenä tekijänä ja Norjassa vähäisen nuorisotyöttömyyden moottorina.

Hankkeen taustalla on joukko Keskuskauppakamarin naisjohtajien mentorointiohjelman jäseniä. Naisjohtajien mentorointiohjelma vauhdittaa osaavien naisten tietä johtotehtäviin.

Kampanjan haasteeseen on tarttunut 32 yritystä. Yhteensä ne tarjoavat yli sata oppisopimuspaikkaa. Mukana ovat ABB, AII Corporation, Alko, Appelsiini, Aspectum, CGI, Destia, Enfo, Helsingin Diakonissalaitos, If, Instru optiikka, Itella, Kalmar, Kone, Lidl, Lindorff, Lubor, Megaklinikka, Mehiläinen, Outotec, Patria, Pohjola Vakuutus, Polttopiste, Rovio, SEB, SEW, Sonera, Soprano, Subway, Suunto, Tieturi ja Vaasan Oy.

”Naisjohtajat ovat kampanjallaan onnistuneet pureutumaan nuorisotyöttömyyden ongelmaan konkreettisella tavalla. Yli sata oppisopimuskoulutuspaikkaa on merkittävä saavutus, mutta vielä merkittävämpää on hakuprosessin näkyvä uudistaminen ja elinkeinoelämän oma-aloitteisuus asiassa. Tämä näyttää nuorille, että heitä tarvitaan ja arvostetaan yrityksissä”, sanoo työministeri Lauri Ihalainen.

Yritykset aloitteen tekijöinä

Kampanjassa oppisopimuksia lähestytään uudenlaisesta näkökulmasta: sen sijaan, että nuoret etsisivät oppisopimuspaikan, etsivät yritykset itse avoimen haun kautta sopivat nuoret oppisopimukseen.

Kampanjan saama näkyvyys on ylittänyt hankkeen taustalla olevien naisjohtajien odotukset.

“Yritykset ovat osoittaneet upeaa aktiivisuutta haasteeseen tarttumisessa. Kymmenissä suomalaisissa suuryrityksissä keskustellaan nyt ensi kertaa johtoryhmätasolla oppisopimuksista, ja siitä miksei tätä työllistämismuotoa tosiaankin käytetä enemmän. Yritykset, jotka ovat lähteneet mukaan kampanjaan, ovat tehneet sen innolla. Monet muutkin yritykset jäävät pohtimaan oppisopimusta vaihtoehtoisena tapana työllistää tulevaisuudessa”, kertoo Nyfors.

Ratkaisu useaan ongelmaan

Oppisopimukset tarjoavat ratkaisun moneen haasteeseen. Yritykset saavat oppivaa työvoimaa sinne, missä siitä on pulaa. Nuoret saavat työtä ja koulutusta, työllisyysaste paranee ja syrjäytyminen vähenee.

Oppisopimushaaste.fi-kampanjan sadalla oppisopimuspaikalla tavoitteellaan 120 miljoonan euron säästöä. Suomessa on 51 000 työvoiman ja opiskelun ulkopuolista 15–29-vuotiasta nuorta. Yhden nuorena pysyvästi syrjäytyneen henkilön hinta yhteiskunnalle on 1,2 miljoonaa euroa koko elämän ajalta.

Lisätiedot:

Tina Nyfors; p. 040 6849 502