Osakeyhtiöpäivä 2011: Keskuskauppakamari varoittaa kiristyvästä verotuksesta ja sääntelystä

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajat Pauli K Mattila ja Leena Linnainmaa varoittavat yritysmaailmaa uhkaavista tiukennuksista. Mattila korostaa, että yritystoimintaa ei saa näivettää moninkertaisella verotuksella. Linnainmaa on huolissaan komission suunnitelmista lisätä listayhtiöiden hallinnollista taakkaa.  – Valtio-omistaja on yhtiöidensä kasvun mahdollistaja hyvän Corporate Governancen hengessä. Sääntelyn on luotava tasavertainen kilpailutilanne, sanoi Keskuskauppakamarin Osakeyhtiöpäivän avannut ministeri Jyri Häkämies.

Seuraava hallitus valmistelee osinkoverotuksen uudistamista. Vielä on täysin auki, millainen uudistus on tulossa ja milloin se voisi tulla voimaan, arvioi varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila. Ajankohta riippuu poliittisen tahdon lisäksi siitä, miten suuresta muutoksesta on kysymys. Jos uudistus jää vain nykyjärjestelmän viilaukseksi, muutokset ehtivät hyvin voimaan vuoden 2012 alusta.

Osinkojen verottaminen merkitsee jaetun voiton verottamista toiseen kertaan, koska yhtiö on maksanut veron jaetusta voitosta. Vieraan pääoman käytössä ei synny kahdenkertaista verotusta, koska yhtiö saa vähentää maksamansa koron, mutta ei jakamaansa voittoa. Rahoitusmuotojen neutraalin kohtelun turvaamiseksi osinkoverotuksen uudistamisen lähtökohdaksi on otettava verotuksen säilyminen mahdollisimman pitkälle yhdenkertaisena. Olennaista on tämä päämäärä, ei tekninen malli, jolla siihen pyritään, korosti Mattila.

Puolueiden kannanotot osinkoverotuksen sisällöstä ovat hajallaan. Keskusta ja Kokoomus näyttävät asettuvan nykyjärjestelmän kehittämisen kannalle. Kumpikin on torjunut jyrkästi Hetemäen verotyöryhmän esittämän mallin. SDP:n ajama veromalli tuntuu olevan lähinnä työryhmän esittämää rakennetta, totesi Mattila esitelmässään. Perussuomalaiset eivät ole paljastaneen omaa malliaan.

Suomen on torjuttava yritysten hallinnollisen taakan lisääminen

Sijoittajien tiedonsaanti listayhtiöistä on kohentunut merkittävästi viime vuosina hallinto- ja ohjausjärjestelmästä annettavan selvityksen sekä palkka- ja palkkioselvitysten myötä. Euroopan komissio on ilmoittanut antavansa 5.4.2011 vihreän kirjan listayhtiöiden Corporate Governancesta.

- Vaikka Suomessa on sijoittajien tiedonsaanti merkittävästi parantunut viime vuosina, annettavien tietojen selkeyteen ja riittävään ajantasaisuuteen on kiinnitettävä huomiota. Listayhtiöiden hallinnointikoodin suosituksista poikkeaminen on ilmoitettava ja perusteltava selkeästi. Tässä on joillakin yhtiöillä vielä parantamisen varaa, sanoo varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Listayhtiöiden ylisääntelyn riski on kasvanut merkittävästi. Tulossa oleva vihreä kirja tulee sisältämään myös riskienhallinnan tehokkuutta koskevia kysymyksiä.

- Listayhtiöiden hallinnollista taakkaa ei saa lisätä vaatimalla pakollisesti riskivaliokunnan perustamista tai erillisen riskienhallintajohtajan nimittämistä. Listautumismarkkina on niin heikko, että vähiä listautumisesta kiinnostuneita kasvuyrityksiä ei saa karkottaa lisäämällä byrokratiavaatimuksia entisestään.

Lisätiedot: varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila, puh. 0500 435 702 ja varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, puh. 050 356 1183

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.