Pörssiyhtiöiltä kaivataan loppukiriä naisten valitsemisessa hallituksiin

Naisten hallituspaikkojen määrä pörssiyhtiöissä lisääntyy edelleen, vaikka viime vuoden kaltaista huimaa harppausta ei nähdäkään. “Nyt kaivataan loppukiriä niiltä pörssiyhtiöiltä, joiden hallituksia ei ole vielä valittu. Valitkaa naisia hallituksiinne ja näyttäkää, että joustamatonta kiintiösääntelyä ei tarvita”, kannustaa Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa pörssiyhtiöitä.

Large cap -yhtiöt jatkavat EU:n ennätystasolla, selviää Keskuskauppakamarin selvityksestä. Keskuskauppakamari selvitti hallituksen kokoonpanoja kaikissa pörssiyhtiössä, joiden päälistauspaikka on Helsinki. Tämän kevään valintojen jälkeen naisia on suurten pörssiyhtiöiden hallituksissa 30 prosenttia, kun viime vuoden luku oli 28 prosenttia.

Mid cap -yhtiöistä hallituskokoonpanoja koskevat ehdotukset ovat tiedossa 27 yhtiön osalta kaikista 37 yhtiöstä. Tämän hetken tietojen perusteella luku pysyisi melko samana. Viime vuonna naiset harppasivat mid cap -yhtiöiden hallituksiin, kun naisten osuus nousi neljällä prosenttiyksiköllä 23 prosenttiin.

Small cap -yhtiöiden osalta tietoa odotetaan vielä lähes puolelta. Julkistettujen tietojen valossa näyttää siltä, että  prosenttiluku on nousemassa. Suurin nousupotentiaali onkin pienissä listayhtiöissä, joissa naisten määrä hallituksissa on vielä melko vähäinen.

Nollakerhoon jäi viime keväänä 17 pientä yhtiötä. Tässä vaiheessa on selvää, että mieshallitus on jatkossakin ainakin kahdeksassa yhtiössä. Tällöin yhtiön on annettava julkinen perustelu siitä, miksi hallituksessa ei ole molempia sukupuolia. “On ilmeisen vaikeaa antaa hyvä perustelu sille, että hallitukseen ei ole löydetty yhtään naista, sillä perustelut ovat usein varsin yleisluontoisia tai jopa puuttuvat, eivätkä vastaa listayhtiöiden hallinnointikoodin vaatimuksia. Tässä olisi parantamisen varaa”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa arvioi.

Keskuskauppakamari kehottaa niitä pörssiyhtiöitä, joiden hallituksia ei ole vielä valittu, näyttämään, että itsesääntely toimii ja naisten määrä pörssiyhtiöiden hallituksissa lisääntyy ilman pakottavaa kiintiösääntelyä.

“Meillä on Suomessa EU:n ennätys naisjäsenten määrässä listayhtiöiden hallituksissa ja naisten hallituspaikat pörssiyhtiöissä ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana yli kolminkertaistuneet. Joustamattomalle kiintiöajattelulle on kuitenkin paineita erityisesti nyt, kun Euroopan unioni on käynnistänyt hankkeen kiintiölainsäädännön aikaan saamiseksi ja Suomen hallitus on näyttänyt sille vihreää valoa”, Linnainmaa selittää.

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, p. 050 356 1183

Liitteinä: