Ryhmäkannelaki eduskuntaan: ARVOPAPERI- JA YMPÄRISTÖASIAT JÄÄMÄSSÄ POIS RYHMÄKANTEESTA

Keskuskauppakamari on pettynyt ryhmäkanteen etenemiseen, mutta on tyytyväinen siihen, että osakekauppa ja ympäristöasiat rajataan menettelyn ulkopuolelle.

Arvopaperin liikkeeseenlaskijan ja julkisen ostotarjouksen tekijän menettelyä koskevat kuluttajariidat ovat jäämässä ryhmäkannelain ulkopuolelle. – Tämä on torjuntavoitto elinkeinoelämälle, kommentoi apulaisjohtaja Leena Linnainmaa Keskuskauppakamarista. ”Pahimmilta karikoilta vältytään” Ryhmäkanteen tulo Suomeen näyttää yhä varmemmalta. Ryhmäkanteen nostamista esitetään mahdolliseksi kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisissä riidoissa. Kuluttaja-asiamies toimisi kantajana ja ryhmän edustajana. Oikeusministeriön tiedotteen mukaan esitys annetaan eduskunnalle 29. syyskuuta. – Elinkeinoelämä vastustaa ryhmäkannetta kaikissa muodoissaan, mutta esitys on huomattavasti maltillisempi kuin mitä lakia pohtinut työryhmä aluksi esitti, Linnainmaa kiittelee. Ryhmäkanteesta rajataan pahimmat karikot lain ulkopuolelle, kuten arvopaperiasiat sekä järjestöjen toissijainen kanneoikeus ympäristöasioissa. – Toissijainen kanneoikeus olisi mahdollistanut ryhmäkanteen käytön painostustarkoituksessa. Koti- ja ulkomaiset järjestöt olisivat voineet nostaa ryhmäkanteen yritystä tai esimerkiksi rautatien rakentamista vastaan. Ryhmävalitus ryhmäkannetta parempi vaihtoehto Keskuskauppakamari on ajanut kuluttaja-asiamiesaloitteista ryhmävalitusta kuluttajavalituslautakunnassa ryhmäkanteen sijaan. Se on ryhmäkannetta halvempi ja joustavampi vaihtoehto kuluttajariidoissa. Ryhmävalitus etenee erillisenä lakihankkeena. - Yrityksille ryhmäkanne on kallis ja pitkällinen prosessi, joka tuo kielteistä julkisuutta, Linnainmaa sanoo. Ryhmäkannelaki tulee todennäköisesti voimaan syyskuussa 2007, mikäli eduskunta hyväksyy hallituksen esityksen. Lisätiedot: Leena Linnainmaa, apulaisjohtaja, Keskuskauppakamari, puh. 09-69 69 6613, GSM 050-356 1183