Ryhmäkanteesta ei saa tehdä rahastusautomaattia

EU:ssa pohditaan yhteistä ryhmäkannesääntelyä. Euroopan komissiolla on käynnissä ryhmäkannetta koskeva konsultaatio, joka päättyy 30.4.2011. - Ryhmäkannesääntelyssä on keskityttävä niihin keinoihin, jotka todellisuudessa parantavat kuluttajien asemaa aiheuttamatta suhteettomia kustannuksia, totesi Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa tänään pidetyssä kuulemisessa Euroopan parlamentissa.

- EU-ryhmäkannetta ei pidä säätää sen vuoksi, että mahdollisesti joissakin EU-maissa ei ole tehokkaita kuluttajaviranomaisia tai finanssivalvojia, jotka kitkisivät lainvastaiset tai sopimattomat menettelyt. Esimerkiksi ympäristöasioissa on tärkeää, että lupasäännökset ovat riittävät ja toimivat. Jälkikäteiset ryhmäkanteet eivät ole oikea tapa edistää ympäristön asianmukaista käyttöä. Sama koskee esimerkiksi työoikeudellisia asioita, sanoi Leena Linnainmaa.

Suomessa ryhmäkannelainsäädäntö on ollut voimassa jo usean vuoden ajan, eikä yhtään kannetta ole ollut tarvetta nostaa. Myös ryhmävalitus on Suomessa mahdollinen, ja ensimmäinen valitus on vasta nyt pantu vireille. – Keskeistä on, että kanteen nostomahdollisuus on vain virkavastuulla toimivalla viranomaisella. Ryhmäkannesääntelyn kannemahdollisuutta ei saa avata niin, että siitä muodostuisi järjestöille ja asianajotoimistoille rahastus- ja julkisuusväline, kuten USA:ssa on käynyt, varoittaa Leena Linnainmaa.

Lisätiedot: varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, Keskuskauppakamari, puh. 050 536 1183

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.