• Keskuskauppakamari/

“Stadighin raportti paljastaa Suomen lohduttoman tilanteen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä

Keskuskauppakamari antaa täyden tuen selvitysmies Kari Stadighin raportille. Työryhmä on tehnyt vankan analyysin ja selkeän toimenpideohjelman.

Stadighin työryhmän tekemä SWOT-analyysi Suomen heikkouksista ja vahvuuksista pitää ottaa hallituksen käsittelyyn. Se paljastaa Suomen lohduttoman tilanteen, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Tilanne on Suomen kannalta vakava. Enää ei voida odottaa, että kasvu tulee jostain.

– Suomessa on tehty lyhyellä aikavälillä kolme äärimmäisen korkean tason selvitystä. Nämä uhkaavat hautautua pöytälaatikkoon. Selvitysmiesten esitysten osittainenkaan toteutus ei ole riittävä toimenpide talouskasvun edistämiseksi.

Sekä Kari Stadighin että Jorma Elorannan selvityksissä todetaan, että Suomi tarvitsee 200 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä.

– Kuurupiiloleikin aika on ohi. Tosiasiat on hyväksyttävä ja saatava kasvu käyntiin. Nämä ehdotukset tarjoavat pelastusrenkaan Suomelle. Täytyy toivoa, että hallituksella on viisautta tarttua toimeen. Mikäli työryhmien keskeisiä ehdotuksia ei toteuteta, Suomella on nykymenolla edessään kehno kasvu, velkataakan paisuminen ja työttömyyden pahentuminen, sanoo Penttilä.

Keskustelu Suomessa on nyt keskittynyt leikkauksiin ja veronkorotuksiin.
– Kumpikaan näistä ei synnytä maamme tulevaisuudelle tärkeätä kasvua. On aika siirtää fokus kannustimiin ja siihen, miten kasvu saadaan käyntiin.

– Emme enää ainakaan voi väittää, ettemme tienneet mitä pitäisi tehdä. Suomen tulevaisuus on nyt kiinni siitä, löytyykö poliittista uskallusta toteuttaa tarvittavat toimenpiteet, sanoo Penttilä.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395