Suomalaisen välimiesmenettelyn suosio on kasvussa – kansainvälinen profiili nousee uusien sääntöjen myötä

Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysäännöt on uudistettu. Sääntöuudistus edistää Suomen kansainvälistä profiloitumista maana, jossa myös ulkomaiset yritykset voivat ratkoa kaupallisia erimielisyyksiään luotettavasti. Uudet säännöt edistävät suomalaisen välimiesmenettelyn kustannustehokkuutta ja joutuisuutta. Kansainvälisten välimiesmenettelyjen lisääntymisellä Suomessa on positiivinen vaikutus kansantaloudelle. Hakemusmäärissä mitattuna vuosi 2012 oli kaikkien aikojen ennätysvuosi, 69 välimiesmenettelyn aloittamishakemusta (v. 2011: 66).

Uudet säännöt julkistettiin Helsinki International Arbitration Day 2013 -tapahtumassa. Keskuskauppakamarin välityslautakunnan puheenjohtaja Mika Savola esitteli säännöt. ”Uudistuksen myötä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysäännöt vastaavat kaikilta osin parhaita kansainvälisiä käytänteitä, mikä on omiaan lisäämään niiden houkuttelevuutta myös ulkomaisten yritysten ja lakimiesten keskuudessa”, Savola sanoo.

Vuonna 2012 Keskuskauppakamarin välityslautakunta sai 69 välimiesmenettelyn aloittamishakemusta (vuosi 2011: 66 hakemusta). Määrä on kaikkien aikojen suurin.

Tarpeettomien kustannusten ja viivästysten välttäminen tärkeää

Sääntöuudistuksen keskeisimmät muutokset koskevat välimiesmenettelyn vireille tuloa, välimiesoikeuden asettamista, useiden asianosaisten välisten riitojen ratkaisemista samassa välimiesmenettelyssä ja välimiesoikeuden määräämiä turvaamistoimia.

Olennaista on myös se, että välimiehet ja asianosaiset ovat velvollisia välttämään tarpeettomia kustannuksia ja viivästyksiä. Lisäksi välimiesten palkkioiden määräytymistä koskevat säännökset muuttuvat. Uudet säännöt tulevat voimaan 1.6.2013.

Kansainvälistä profiilia kohotetaan ulkomaisten jäsenien avulla

Uudistuksen yhteydessä kansainvälistä profiilia kohotetaan kutsumalla lautakunnan jäseniksi joukko ulkomaalaisia, kansainvälisen välimiesmenettelyn tunnettuja ja arvostettuja erityisosaajia. Heidän nimensä julkistetaan kesäkuun alussa.

Helsinki International Arbitration Day järjestettiin kolmatta kertaa. Finlandia-talolla pidettyyn tilaisuuteen osallistui tällä kertaa yli 250 alan asiantuntijaa eri maista.

Lisätietoa:

Keskuskauppakamarin välityslautakunnan puheenjohtaja Mika Savola, puh. 040 736 0866

Keskuskauppakamarin välityslautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta, puh. 050 548 0236

www.arbitration.fi

Välimiesmenettely on tuomioistuinmenettelylle vaihtoehtoinen riidanratkaisukeino. Välimiesmenettelyä käytetään yleisesti elinkeinoelämän riidoissa. Välimiesmenettelystä sovitaan yleensä ottamalla sopimukseen erillinen välityslauseke.