Suomen malli naisten lisäämiseksi yritysten johtoon saanut tunnustusta EU:ssa

Suomen itsesääntelyyn perustuva CG-koodi on saanut tunnustusta Euroopan komissiossa. Suomessa naisten määrää yritysten johdossa on lisätty ilman pakottavaa lainsäädäntöä. Eurooppalainen yritysmaailma on vielä kuitenkin pääosin miesten hallussa. Nyt komissio pyrkii lisäämään naisten määrää yritysten johdossa.

EU:n oikeuskomissaari Viviane Reding tapasi 1.3.2011 suuryritysten, kuten Guerlainin, BASFin, Dexian ja NovoNordiskin, johtoa kymmenestä Euroopan maasta kuullakseen, mihin toimiin yritykset ovat ryhtyneet ja aikovat lähitulevaisuudessa ryhtyä lisätäkseen naisten hallituspaikkoja. Reding kertoi komission seuraavan tarkasti seuraavan 12 kuukauden aikana kehitystä naisten etenemisessä yritysten hallituksiin ja ylimpään johtoon. Reding ilmoitti, että jos silloin havaitaan itsesääntelyn epäonnistuneen naisten määrän lisäämisessä, hän on valmis ryhtymään EU-tason toimiin.

Itsesääntelytoimista Reding käytti esimerkkinä Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin (Corporate Governance) suositusta.

- On ilahduttavaa, että elinkeinoelämän omasta aloitteesta  tehdyn työn tulokset on huomioitu komissiossa. En näe tarpeellisena, että yritysten hallituspaikkojen jakamisesta päätettäisiin lainsäädännöllä, kuten esimerkiksi Norjassa, vaan yrityksille on annettava mahdollisuus itse valita yritykselle sopiva johto. Kuitenkin edistystä on jatkossakin tapahduttava, jotta sääntelytoimilta vältyttäisiin. Jos naisten määrän lisääntyminen yritysjohdossa pysähtyy, itsesääntelytoimet menettävät uskottavuutensa, arvioi Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa.

Lisätiedot: varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa, Keskuskauppakamari, puh. 050 356 1183

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.