Suositumpi kuin koskaan: KIINTEISTÖNVÄLITYSALALLE 141 UUTTA VÄLITTÄJÄÄ

"Kiinteistönvälittäjäkoe oli tänä vuonna suositumpi kuin koskaan. Jatkossa koe järjestetään Helsingin ja Oulun lisäksi myös Tampereella. Iloitsemme suosion kasvusta, sillä on koko kiinteistöalan edun mukaista, että koulutukseen ja ammattipätevyyden hankkimiseen panostetaan”, sanoo lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

Helsingissä ja Oulussa 19.11.2011 järjestettyyn laillistettu kiinteistövälittäjä (LKV) -kokeeseen osallistui 362 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 129 henkeä. Laillistettu vuokrahuoneistonvälittäjä (LVV) -kokeeseen osallistui 15 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 12.

Elämän tärkein kauppa

- Asunnon ostaminen on usein yksityishenkilön elämän tärkein kauppa, jossa alan osaavan ammattilaisen tuki on  tärkeätä. Iloksemme koe kiinnostaa jatkuvasti yhä laajemmin. Välittäjien ammattitaidossa on aiemmin ollut kirjavuutta. Koe ei keskity myyntitaidon opettamiseen, vaan sen suorittaminen on osoitus ammattipätevyydestä, sanoo Horttanainen.

Lain mukaan ammattimaista kiinteistönvälitystä saa harjoittaa ammattipätevyyden omaava henkilö. Käytännössä on riittänyt, kun välitysliikkeessä on vähintään yhdellä henkilöllä LKV-pätevyys. Myyntineuvottelijat ovat usein vastanneet esittelyistä ja myyntityöstä ja LKV-kokeen suorittanut välittäjä kauppojen oikeellisuudesta. Kokeen lisätessä suosiotaan yhtä useammalla myyntityötä tekevällä on alan laajempi osaaminen, joka on sekä asiakkaan että kiinteistönvälitystoimiston etu.

Vain LKV-kokeen hyväksytysti suorittanut saa käyttää kiinteistönvälittäjä-nimikettä tai LKV-lyhennystä. Nimikettä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnon välittäjä saa käyttää vain LKV- tai LVV-kokeen suorittanut henkilö.

Keskuskauppakamarin järjestämiin LKV-kokeisiin on osallistunut vuodesta 2001 lähtien noin 7200 kokelasta, joista 2600 on suorittanut kokeen hyväksytysti. Aikaisemmin LKV-kokeen järjesti kauppa- ja teollisuusministeriö. LVV-koetta on järjestetty vuodesta 2001.

Kokeissa hyväksyttyjen nimet, asuinpaikkakunnat, koesisältö sekä arvosteluperusteet ovat nähtävillä www.keskuskauppakamari.fi . Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat kokeet järjestetään 12.5.2012.

Lisätiedot: Anne Horttanainen p. 09 4242 6265

Tiedotteen liitteenä luettelo uusista LKV- ja LVV-välittäjistä