TIEDOTE: Eloranta avasi pelin - pallo on nyt hallituksella

Kauppakamareilta täysi tuki

Kauppakamarit antavat Jorma Elorannan raportille ja sen päätelmille täyden tukensa.

“Verotusta koskevat kohdat ovat tarkkaan pohdittuja ja niissä on otettu hyvin huomioon julkistalouden tasapainottamistarpeet. Selvityksen tärkein kohta on se, jossa yhteisöveroprosentti esitetään alennettavaksi vuosittain puolella prosenttiyksiköllä aina vuoteen 2020 asti”, arvioi Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila.

Jorma Elorannan selvitys avaisi merkittäville investoinneille ohituskaistan, keventäisi palvelinkeskusten verotusta ja toisi työnantajat ja palkansaajat neuvottelemaan yhdessä työmarkkinoiden uudistuksista.

– Tämä raportti investoinneista on juuri sitä mitä Suomi tänään tarvitsee: suuntaa, tavoitteita ja tahtotilaa. Nyt pallo on hallituksella, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

– Kevät on suurten ratkaisujen aikaa. Jos hallitus pystyy tekemään jämäköitä ratkaisuja maaliskuun kehysriihessä, Suomi pääsee kiinni maailmantalouden uudelleen orastavaan kasvuun. Nämä ehdotukset antavat hyvän lähtökohdan investointien ja työllisyyden parantamiseksi.

Yhteisöveroprosentti tärkeintä

– Verotusta koskevat esitykset ovat tarkkaan pohdittuja ja niissä on otettu hyvin huomioon julkistalouden tasapainottamistarpeet, sanoo K3:n varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila.

Esitykset voitaisiin K3:n arvion mukaan toteuttaa ilman, että julkistalouden tarvitsemat verotulot edes lyhyellä aikavälillä vaarantuisivat.

– Elorannan korostama tarve ottaa huomioon veromuutosten dynaamiset vaikutukset tulojen lisääjänä on tärkeä näkökohta, joka liian usein unohtuu muutoksia arvioitaessa. Talouskasvua edistävä veromuutos lisää aina verotuloja. On selvä epäkohta, että muutosta tehtäessä vaikutus nähdään ja esitetään aina pelkästään verotuloja pienentävänä tapahtumana, arvioi Mattila.

Esityksen tärkein kohta on se, jossa yhteisöveroprosentti esitetään alennettavaksi vuosittain puolella prosenttiyksiköllä aina vuoteen 2020 asti.

–Tällaisella ohjelmalla saavuttaisimme kilpailukykyisen yritysverotuksen ilman, että verotulokertymään yksittäisenä vuotena kohdistuisi uhkaa. Samalla pitkäaikainen ohjelma loisi tarvittavaa uskoa ja luottamusta verotuksen myönteiseen kehitykseen lähivuosina.

Ennakkoluulottomuutta edustaa esitys erityisen innovaatioboxin käyttöönotosta yritysverotuksessa.

– Eloranta osuu oikeaan kohteeseen sanoessaan, että tämän kaltainen innovaatio edistäisi tärkeiden immateriaalioikeuksien säilymistä Suomessa. Aineettomilla oikeuksilla on tulevaisuudessa kasvava merkitys suomalaiselle hyvinvoinnille.

200 000 työpaikkaa

Penttilän mukaan on erinomaista, että hankkeen tavoitteeksi on otettu 200 000 uuden työpaikan synnyttäminen yksityiselle sektorille vuoteen 2020 mennessä.

– Kauppakamarit tekivät saman haasteen eteen töitä jo viime vuonna, nyt Eloranta panee tavoitteen vielä korkeammalle. Viime vuonna käynnistetyn kampanjamme tavoite oli 150 000 työpaikan synnyttäminen vuoteen 2020 mennessä. Suomi on nyt merkittävien haasteiden edessä, joten on oikein pikemminkin nostaa tavoitetilaa kuin laskea sitä, sanoo Penttilä.

Lisätiedot: Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä p. 050 366 2395, varatoimitusjohtaja Pauli K Mattila p. 0500 435 702