• Keskuskauppakamari/

Toimitusjohtaja Kari Jalas, Keskuskauppakamari: LISTAAMATTOMIEN YRITYSTEN HALLINNOININ KEHITTÄMISESTÄ EUROOPPALAINEN KILPAILUETU

“Future Competitiveness of the EU and its Eastern Neighbours” Turku 1.9.2006 Keskuskauppakamari jatkaa listaamattomien yhtiöiden hallinnoinnin kehittämistyötä (corporate governance). Alkuvuodesta julkaistu suomenkielinen opas on nyt saatavilla myös englanniksi ja venäjäksi.

Keskuskauppakamari jatkaa listaamattomien yhtiöiden hallinnoinnin kehittämistyötä (corporate governance). Alkuvuodesta julkaistu suomenkielinen opas on nyt saatavilla myös englanniksi ja venäjäksi. Hallinnon kehittämisellä on saatavissa merkittäviä kilpailuetuja sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Erityisen tärkeää on vakuuttaa laaja listaamattomien yritysten joukko Euroopan laajuisesti siitä, että hyvän hallintokulttuurin edut eivät ole tarjolla vain listayhtiöille. Suomen yrityssektorin pääosa muodostuu listaamattomista yrityksistä. Keskuskauppakamarin arvion mukaan Suomessa listatut yhtiöt edustavat vain noin 15 prosenttia koko yrityssektorista työntekijöiden määrällä mitattuna. Koko yksityisen sektorin palveluksessa olevista 1 750 000 ihmisestä noin 270 000 työskentelee listattujen yritysten palveluksessa Suomessa ja toiset 270 000 niiden palveluksessa ulkomailla. Listaamattomat yritykset ovat hyvin erikokoisia, sekä omistuspohjaltaan että päätöksentekorakenteeltaan erilaisia. Kirjo ulottuu suurista laajalti omistetuista osakeyhtiöistä osuuskuntiin, keskinäisiin yhtiöihin ja pieniin perheyrityksiin. Suurimmat listaamattomat yhtiöt voivat käyttää hyväkseen listayhtiöiden hallinnoinnista ja ohjausjärjestelmistä (corporate governance) annettuja suosituksia soveltuvin osin. Asialuettelo nyt myös venäjäksi Tukeakseen kaiken tyyppisten listaamattomien yhtiöiden hallinnoinnin kehittämistyötä (corporate governance), Keskuskauppakamari julkaisi alkuvuodesta asialuettelon, joka kysymysten muodossa kiinnittää yritysjohdon huomiota hyvän hallinnon ydinasioihin. Tämä Suomessa hyvin myönteisesti vastaanotettu opas on nyt käännetty sekä englanniksi että venäjäksi. Yritysten hallinnoinnin parantaminen on tärkeä osa koko Euroopan liiketoimintaympäristön kehittämistä. Se tukee myös voimakkaasti julkisen vallan työtä säädösympäristön parantamiseksi siten, että myös yritysten kilpailukykynäkökohdat tulevat otetuiksi huomioon. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kari Jalas, 050 563 4234