Toimitusjohtaja Kari Jalas, Keskuskauppakamari: PALVELUALOJEN UUDISTUTTAVA

Palvelualojen tuottavuudessa on parannettavaa. Tämän ovat myös ulkomaiset toimijat huomanneet. Ulkomaiset suorat sijoitukset usealle kotimaiseksi koetulle toimialalle ovat kasvaneet yhteensä yli 30 miljardiin euroon. Määrä on kolme kertaa niin suuri kuin ulkomaisten teollisuusinvestointien kanta Suomessa.

Deloitten tuoreen selvityksen mukaan maailman toiseksi kilpailukykyisimmässä maassa, Suomessa, toimivat amerikkalaiset yritykset pitävät erityisen ongelmallisina korkeaa tuloverotusta sekä jäykkiä työmarkkinoita, jotka tekevät Suomesta ulkomaisille asiantuntijoille vähemmän kiinnostavan maan.

Palvelusektorilla tuottavuustilanne on toinen kuin teollisuudessa. Keskuskauppakamari julkistaa ensi viikolla ETLA:lta tilaamansa yksityisten palvelualojen kansainvälisen tuottavuusvertailun. Monilla palvelualoilla, mutta erityisesti julkisella sektorilla on parannettavaa tuottavuudessa.

Piristysruiske palvelualoille ulkomailta

Ulkomaiset suorat sijoitukset kiinteistömarkkinoille, kaupan alalle, hotelli- ja ravintolaliiketoimintaan, liikenteeseen ja monelle muulle kotimaiseksi koetulle toimialalle ovat kasvaneet yli 30 miljardin euron. Määrä on kolme kertaa niin suuri kuin ulkomaisten teollisuusinvestointien kanta Suomessa.

Kovassa kansainvälisessä kilpailussa karaistuneiden ulkomaisten palveluyhtiöiden voidaan odottaa nostavan Suomen palvelusektorin tuottavuutta merkittävästi. Parhaat suomalaiset palveluyhtiöt ovat puolestaan jo törmänneet Suomen markkinoiden pienuuteen ja alkaneet investoida erityisesti Baltiaan ja Venäjälle.

Suomi tarvitsee ulkomaalaisia osaajia

Suomen nousu monien kansainvälisten talousvertailujen kärkisijoille on imartelevaa ja ylpeyden aihe. Suomi ei kuitenkaan saa juuttua mukavuusalueelle kykenemättömänä uudistamaan yhteiskuntaa ja taloutta.

Tämän uudistumisen tärkeä käyttövoima ovat ulkomaalaiset ihmiset ja ulkomaiset yritykset. Kuitenkin Euroopan unionissa ja Suomessa on yritetty torjua tulijoita.

Avoimuus, kilpailu, erilaisuuden sietäminen ja hyväksyminen sekä osaamisen arvostaminen ovat menestyksen edellytyksiä. Euroopan nopeimmin vanhenevan kansakunnan on hyväksyttävä se tosiasia, että nykyinen elintaso ei säily ilman uussuomalaisia. Meidän on aika ryhtyä vahvistamaan Suomen harvoja vetovoimatekijöitä. Suomen ja suomalaisten suhtautumisen ulkomaiseen työvoimaan on muututtava.

Kauppakamarijärjestöllä on tärkeä ja kiireellinen tehtävä siinä, että suomalaista yhteiskuntaa avataan nopeasti kiinnostavammaksi ulkomaisille opiskelijoille ja työvoimalle.

Lisätiedot: Kari Jalas, toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, GSM 050 563 4234

Yhteystiedot Keskuskauppakamarin viestintään: