Vapaavuori ja Penttilä: “Suomen tulevaisuus on monipuolisen kasvun varassa”

“Suomen kasvu perustuu useampaan toimialaan ja maantieteelliseen alueeseen kuin koskaan aikaisemmin. Emme enää voi nojata muutamaan alaan ja yritykseen kuten ennen. Kaikkialla maassamme voidaan menestyä. Tulevaisuus syntyy monien eri kehityslinjojen kautta. Se edellyttää toimivaa liikennettä, kohtuullista energian hintaa ja kilpailukykyistä verotusta”, sanoi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä Kauppakamari 2012 Forumissa.

Kahdeksantoista kehityksen edelläkävijää ja yritysjohtajaa kaikilta Suomen alueilta esitteli Suomen tulevaisuuden kasvun moottorit, kehityspolut ja menestyksen reseptit Kauppakamari Forumissa keskiviikkona 28.11.

Tilaisuudessa esiteltiin maallemme kuusi kehityspolkua, jotka ovat Pääkonttori-, Teknologia-, Yrittäjä-, Biotalous-, Pietari- sekä Kaivannais- ja matkailu -Suomi. Kultakin kauppakamarialueelta kertoi alueensa voimavaroista alansa edelläkävijäyritys.

– Tulevaisuuden kasvualojen löytämiseksi tarvitsemme kaikenlaista yrittäjyyttä: pieniä ja suuria yrityksiä, teollisuutta ja palveluita, kansainvälisiä menestyjiä ja vahvoja paikallisia toimijoita. Suomi tarvitsee kahdenlaisen ohjelman. Kanta-asiakasohjelman perinteiselle teollisuudelle ja suuremmille yrityksille, sekä Hullut päivät nuorille kasvuhakuisille yrityksille, totesi elinkeinoministeri Jan Vapaavuori.

Useita kehityspolkuja

– Keski-Suomesta ollaan tekemässä Korpi-Suomen Piilaaksoa, hehkutti Aava & Bang Oy:n Pete Okkonen.

Telesten Jukka Rinnevaara totesi Turun olevan maan toiseksi suurin talousalue, jossa on monipuolisin tuotantorakenne ja korkea uusien yritysten perustamisaktiivisuus.

Vaasalaiset puolestaan ylpeilivät Pohjoismaiden merkittävimmällä energiateknologian keskittymällä, jonka liikevaihto on 4 miljardia ja joka työllistää 10 000 henkilöä. Tuotannosta 70 prosenttia menee vientiin, joka on 12 prosenttia Suomen koko teknologiateollisuuden viennistä.

– Etelä-Pohjanmaan voima on se, että meillä on tahto menestyä. Tukeudumme vahvaan yrittämisen perinteeseen ja kulttuuriin, sanoi Mäkelä Alu Oy:n Petri Mäkelä.

Konsu Groupin Pirjo Karhu muistutti Etelä-Karjalan olevan Euroopan tihein metsäteollisuuskeskittymä, jossa on tehty uusia aluevaltauksia energiaan ja nanoteknologiaan.

– Meille on myös muodostumassa ”Russia Know How Center”. Alueemme on Suomen tax free -ykkönen, kiitos 300 miljoonan euron arvoisen venäläisen ostovoiman. Meillä on vahvaa kansainvälistä vientiteollisuutta teräksen, metallin ja kaivannaistuotteiden imussa, sanoi Karhu.

Materiaalivirtoja ja järvialueita

Hämettä edustanut Oilon Internationalin Eero Pekkola korosti alueensa olevan Suomen materiaalivirtojen logistisessa keskuksessa.

– Olemme priorisoineet alueemme osaamiskärjet. Ne ovat ympäristö- ja biotalous, mekatroniikka, hyvinvointi sekä muotoilu. Meillä on myönteiset elinkeinoelämän tulevaisuudenodotukset sekä monipuolinen, uusiutuva elinkeinorakenne.

Moni puhujista mainitsi alueensa myönteisistä vapaa-ajan ympäristötekijöistä.

– Hämeessä on uskomaton järviseutu, joka on liikuntaihmisen paratiisi, sanoi Pekkola.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun koko Suomen alueelliset kasvumoottorit Espoosta Rovaniemelle ja Turusta Kuopioon kerääntyivät esittäytymään Helsingissä järjestettyyn Kauppakamari Forumiin, joka kokoaa yhteen perinteisesti Suomen poliittiset päättäjät, yritysjohtajat, luottamushenkilöt, vaikuttajat ja median edustajat keskustelemaan Suomen mahdollisuuksista.

Lisätiedot: Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila, p. 040 750 8158.