Venäjän WTO-jäsenyys vauhdittaisi Suomen vientiä

Kaupan esteitä karsiva ja markkinoiden ennakoitavuutta lisäävä Venäjän WTO-jäsenyys antaisi aivan uutta potkua Suomen kauppaan Venäjän kanssa. Erityisesti teknisen kaupan ja palveluiden uskotaan hyötyvän asiasta. WTO-jäsenyys muokkaisi Venäjän markkinoita nykyistä riskittömämmäksi, muistuttaa Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori. Ongelmat eivät häviä yhdessä yössä, mutta niiden hoitaminen helpottuisi, korostaa Vuori. Näin tapahtui Kiinassa WTO-jäsenyyden myötä.

Venäjä on toki askeleen lähempänä WTO-jäsenyyttä, mutta ei vielä maalissa, muistuttaa maajohtaja Timo Vuori analysoidessaan Euroopan komission ja Venäjän puutullisopua. Vuodesta 1993 lähtien Venäjä on neuvotellut Maailman kauppajärjestön WTO:n jäsenyydestä. Sen on ennustettu vuosien varrella useaan kertaan toteutuvan, mutta aina on seurannut takapakki, korostaa Vuori. Syynä ovat olleet lähinnä Venäjän sisäiset ristiriidat talouden modernisaatiovauhdista ja markkinoiden avaamisesta kilpailulle.  Venäjähän sopi alun perin WTO-jäsenehdoista EU:n kanssa jo vuonna 2004 ja USA:n kanssa muutama vuosi myöhemmin. Siitä huolimatta kaikkia yksityiskohtia ei ole saatu sovittua, toteaa Vuori. Venäjä yllätti äskettäin solmimalla tulliliiton Valko-Venäjän ja Kazakstanin kanssa.

Puutulliratkaisu helpottaa toki jatkossa puukauppaa Suomen ja Venäjän välillä, mutta merkittävä vahinko on jo ehtinyt tapahtua, metsäteollisuuden siirrettyä raaka-ainehankintansa pois riskipitoisilta Venäjän markkinoilta. Tämä on heijastunut aina Suomeen asti tuotannon alasajona. Nyt syntynyt uusi sopimus puutulleista on osa Venäjän tulevia WTO-velvoitteita.

Sampanjat voi laittaa kylmään, mutta ei kannata vielä avata, arvioi Vuori Venäjän tuoretta WTO-tilannetta.

Lisätiedot: maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari, puh. 050 553 5319

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.