World Economic Survey 4/2012: Taantuvassa maailmantaloudessa valopilkkuja

Yritysten talousodotuksia maailmalla leimaa epävarmuus, osoittaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Ifo-tutkimuslaitoksen uusi World Economic Survey -suhdannekysely. Euroopan maissa, Saksa mukaan lukien, odotukset ovat heikentyneet. Hyviä uutisia ovat yllättävän vahvat kasvuodotukset erityisesti Etelä-Amerikassa ja paikoin myös Aasiassa. Samoin Suomen lähimarkkinoista Baltiassa ja Norjassa näkymät ovat positiiviset. ”Suomalaisyrityksille on tarjolla yhä kasvun eväitä läheltä ja kaukaa”, arvioi tilannetta Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori.

Maailmantaloutta leimaavat tällä hetkellä useat epävarmuustekijät. Huolestuttavinta ovat kysynnän jyrkkä lasku, kasvava julkinen velka ja työttömyys sekä epäluottamus poliittista päätöksentekoa kohtaan, osoittaa Ifo-kysely. Euroopan Keskuspankin syksyiset tukitoimet rauhoittivat vain hetkeksi. Nyt markkinoilla kaivataan uusia toimia kestävän ja vakaan kasvun eväiksi ja Euroopan kilpailukyvyn palauttamiseksi. Euroopan taloutta luonnehditaan ”seisovaksi vedeksi”, joka pitäisi saada virtaamaan, kommentoi tuloksia maajohtaja Vuori.

Aasiassa ja Etelä-Amerikassa yhä kasvua

Suomen viennin kannalta hyviä uutisia ovat suotuisat talousodotukset lähimarkkinoilla, Baltiassa, Norjassa ja osin Venäjällä sekä useissa IVY-maissa. Nousevista talouksista Intiassa ja Brasiliassa ovat talousnäkymät säilyneet myönteisinä. Intian haasteena on kiihtyvä inflaatio (8 %). Kiinassa lievä varovaisuus talouden suunnasta on muuttumassa myönteisemmäksi. Uuden poliittisen johdon uskotaan tarttuvan kasvun kestävyyshaasteisiin lähiaikoina. USA:ssa alentuneet työttömyysluvut luovat uskoa talouden käänteeseen, vaikka talouden haasteet ovat yhä merkittävät. Ifon maailmantalouden indikaattori laski jonkin verran vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä. Suhdanneindikaattorin arvo on nyt 82.4, kun se heinäkuussa oli 85.1 (2005=100). Luku alittaa selkeästi pitkän aikavälin (1995-2010) keskiarvon (96.9). Inflaation uskotaan nousevan hieman aikaisemmasta ennusteesta (3.4 %) 3.6 %:iin. Lyhyiden korkojen ennakoidaan säilyvän ennallaan ja pitkien korkojen hieman nousevan. USA:n dollarin nousun suhteessa muihin valuuttoihin uskotaan taittuvan.

Taantumassa kasvaa korruptio

Kansainvälisen kauppakamarin mukaan taantuma on kasvattanut lahjonnan riskiä eri maissa.

- Ifo-kyselyn yhteydessä tehty ICC-selvitys osoittaa, että yritykset maailmanlaajuisesti kokevat kohtaavansa lahjontaa eri muodoissaan aikaisempaa useammin. Erilaiset ”kotiinpäinvedot” lisääntyvät vaikeina aikoina taloudessa, muistuttaa maajohtaja Timo Vuori.

- Jos valtiot syyllistyvät kasvavaan protektionismiin, niin yksilöt saattavat syyllistyä korruptioon kiristyvässä kilpailussa. Suomalaisyritysten pitäisi varmistaa, että niiden riskienhallinta on kunnossa ja lahjontaa vastaan löytyvät oikeat menettelytavat, toteaa Vuori.

Lisätiedot:

Maajohtaja Timo Vuori
Kansainvälinen kauppakamari ICC Suomi
p. 050 553 5319

World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 15.11.2012 klo 10.00 GMT, osoitteessa: http://www.cesifo-group.de ”World Economic Survey” ja www.iccwbo.org. WES-suhdannekysely on tehty yhteistyössä Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Euroopan komission kanssa.  Kyselyyn vastasi 1156 yritys- ja talousasiantuntijaa 124 maasta lokakuussa 2012.