Y4-ideologia voittajaksi Yrittävä Eurooppa-kilpailun finaalissa Brysselissä

Y4- ideologia: European Enterprise Awards, Yrittävä Eurooppa-kilpailun finaali, Bryssel 7.12.2006

Yrittävä Eurooppa -palkinnot (European Enterprise Awards) jaettiin nyt ensimmäisen kerran Suomen EU-puheenjohtajakaudella Brysselissä 7.12.2006 yhteistyössä EU:n komission ja alueiden komitean kanssa. Kilpailussa palkittiin alue- ja paikallisviranomaisten innovatiivisia ja luovia yrittäjyysaloitteita, jotka tukevat yrittäjyyttä eri puolella Eurooppaa. Yleispalkinnon lisäksi palkittiin myös kunkin kilpailuluokan paras eurooppalainen yrittäjyyshanke.

Euroopan Tiennäyttäjäyrittäjjä -sarjan (Entrepreneurial Trailblazer Awards) voitti Keski-Suomen Y4-yrittäjyysideologia, Yrittäjyys Ylös Yhteiskunnassa Yhteistyöllä.

Oman sarjavoittonsa lisäksi Y4-yrittäjyysideologia pokkasi voiton myös kokonaiskilpailussa (Grand prize).
Kilpailuun osallistui kunkin EU maan kansallisen sarjan voittajat, mukana oli kaikkiaan 51 kilpailuehdotusta. Y4 saavutti ensin finaalipaikan 13 parhaan joukossa, jonka jälkeen ratkottiin kunkin sarjan kansainväliset mestaruudet.

Tuomaristo katsoi, että Y4-hanke oli luovin ja innostavin yrittäjyysaloite Euroopassa, koska se on onnistunut muuttamaan koko alueen ihmisten kulttuuria ja suhtautumistapaa.
Y4-hanke tuo yhteen 36 julkista toimijaa. Sen tavoitteena on tehdä Keski-Suomesta yrittäjäystävällisempi alue. Sen strategiana on tuoda yrittäjyysnäkökulma mukaan kaikkeen päätöksentekoon ja rohkaista ihmisiä kestävän kehityksen arvojen mukaiseen yrittäjyyteen.

-Y4 ideologian vahvuuksia ovat selkeä, yhteinen, visio, missio ja strategia. Sitä kautta on saatu aikaiseksi erittäin laaja-alainen toiminta, vaikuttaminen ja sitoutuminen, kertoo Yrittäjyysasiamies Petri Palviainen.
Y4:ssä on mukana noin 100 julkista organisaatiota ja noin 450 yrittäjää ja yritysjohtajaa. Erilaisten tapahtumien kautta Y4:ssä on ollut mukana jo tuhansia ihmisiä. Y4 -prosessin aikana yritysten nettolisäys on Keski-Suomessa ollut 265%. Yrittäjyyssopimus-organisaatioita on kaikkiaan 36.
-Eettisesti kestäville arvoille perustuva yrittäjyys on se merkittävin voima, jonka avulla tulevaisuuden yhteiskunta sopeutuu riittävän nopeasti globalisaation haasteisiin. Yhteiskunnan tulee ymmärtää ja kantaa yrittäjyysvastuunsa luomalla hyvät edellytykset yrittäjyydelle, valottaa ideologian isä, Jorma Nokkala, Y4:n toimintakulttuuria.
-Kansainvälinen julkisuus on erinomainen tapa saada Y4 ideologiaa eteenpäin. Olemme jälleen ison harppauksen lähempänä tavoitettamme tehdä Keski-Suomesta maailman yrittäjäaktiivisin maakunta, iloitsee Palviainen.
-Yrittävä Eurooppa -tapahtumassa Y4 -ideologia on saanut suurta kiinnostusta kansainvälisiltä kilpakumppaneilta, kertoo Tuuli-Kirsikka Metsola Keski-Suomen Yrittäjät ry:stä.

----------
Y4-yrittäjyysideologia tulee sanoista Yrittäjyys Ylös Yhteiskunnassa Yhteistyöllä. Y4 visiona on tehdä Keski-Suomesta maailman yrittäjäaktiivisin maakunta, joka arvostaa, motivoi ja kannustaa eettisesti kestäville arvoille perustuvaan yrittäjämäiseen työntekoon, yrittäjyyteen sekä innovatiivisuuteen. Y4-yrittäjyysideologian perustajina ovat seuraavat tahot: Keski-Suomen liitto, Keski-Suomen Yrittäjät, Keski-Suomen kauppakamari, Keski-Suomen nuoret yrittäjät, Finnvera Oyj, TE-keskus. Y4-yrittäjyysideologian päärahoittaja on ollut Keski-Suomen Liitto.

Lisätiedot: Toimitusjohtaja Uljas Valkeinen, Keski-Suomen kauppakamari, GSM 050 568 8555