Yli puolet yritysjohtajista tyytymättömiä ympäristölupakäsittelyn sujuvuuteen

"Käsittelyajat ovat aivan käsittämättömän pitkiä. Lupahakemukset tulisi siirtää nopeasti sähköiseen muotoon ja paperipinojen siirtely lopettaa. Viranomaisille tulisi asettaa sanktio ylipitkistä käsittelyajoista tai lakiin takuu lyhyestä käsittelystä. Tulkinnat ja menettelyt ovat epäyhtenäisiä", listaavat yritysjohtajat ympäristölupiin liittyviä haasteita.

Kauppakamarien yritysjohtajakyselyyn vastanneista yli 80 prosenttia on sitä mieltä, että ympäristölupien toimivuus on tärkeää yrityksen toiminnalle, kasvulle ja kehitykselle. Ympäristölupiin liittyviä prosesseja oman yrityksensä toiminta-alueella pitää kuitenkin sujuvana vain alle kolmannes vastaajista eli 29 prosenttia.

"Ympäristölupien eteneminen riippuu liikaa siitä, missä ja kenen kanssa asioi", kommentoi kauppakamarien yritysjohtajakyselyn vastaaja. Pääasialliset ongelmat ovat kyselyn mukaan pitkä kesto, tasapuolisuuden ja avoimuuden puute sekä vaikeaselkoisuus.

Ympäristöhallinnossa ei ymmärretä yritysten tarpeita. Näin kokee 59 prosenttia kyselyyn vastanneista yritysjohtajista.

Myös koordinointi eri viranomaisten kesken koetaan kelvottomaksi. Vastanneista yritysjohtajista kaksi kolmasosaa eli 66 prosenttia kokee, ettei ympäristöhallinto koordinoi päätöksentekoaan sujuvasti muiden viranomaisten kanssa.

Jarru isoille investoinneille

Lupaprosessien ratkaisujen saaminen kestää kohtuuttoman ajan. "Alle vuoden ei ole toivoakaan." Haasteet on tiedostettu, mutta uudistuminen ei ole tuonut ratkaisua. "Pisimmillään prosessi kaikkine valitusasteineen on kestänyt yhdeksän vuotta. Ympäristöhallinnon uudistaminen hidasti toimintaa entisestään."

“Ympäristö on meille kaikille arvokas ja siinä toimimista pitääkin valvoa ja säädellä. Yhteiskuntavastuuasiat on jo kilpailuetukysymys. On tehokkaampaa ja edullisempaa toimia kerralla oikein. Ympäristölupiin liittyvistä hallinnollisista velvoitteista ja selvityksistä ei kuitenkaan saisi aiheutua yrityksille kohtuuttomia kustannuksia ja hallinnollista taakkaa”, vaatii Lapin kauppakamarin asiamies Taija Jurmu.

Suomessa luvan saaminen on muita EU-maita korkeamman kynnyksen takana, jolloin vaarana voi olla suurempien investointien hakeutuminen joustavampien käytäntöjen maihin.

“Ympäristöluvat vaikuttavat yhä keskeisemmin yritysten toimintaan. Ennakoitava ja vakaa toimintaympäristö on investointien, kasvun ja työpaikkojen luomisen edellytys. EU:n ympäristösääntelytulva, lupien pitkittyneet käsittelyajat ja valitukset viivästyttävät hyviäkin hankkeita vuosia tai hautaavat niitä kokonaan”, Jurmu jatkaa.

Koordinaatio hukassa

Viranomaisen toiminnan koetaan olevan hajallaan. Samoja direktiivejä tulkitaan eri puolilla maata eri tavalla. Lupaprosessin helpottamiseksi yritysjohtajat toivovat osaamisen keskittämistä yhden luukun periaatteella. Lisäksi lupa-asioiden jakaminen eri virastoihin on aiheuttanut absurdin tilanteen, jossa yksi viranomainen saattaa valittaa toisen tekemästä päätöksestä.

Kauppakamarien yritysjohtajakysely tavoittaa keskeisiä elinkeinoelämän vaikuttajia, joiden vastaukset kuvaavat laajalti alueensa mielipiteitä. Kysely on lähestymiseltään kvalitatiivinen. Helmi-maaliskuussa 2013 toteutettuun ympäristölupien toimivuutta koskevaan kyselyyn vastasi 786:sta yritysjohtajasta 128. Kysely tavoittaa keskeiset yritysjohtajat kaikkialta Suomesta, Hangosta Utsjoelle. Vastaajat ovat PK-yritysten, suuryritysten, perheyritysten sekä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajia ja kuntapäättäjiä, jotka kuuluvat Keskuskauppakamarin ja 19 kauppakamarin hallituksiin ja valtuuskuntiin.

Esitys kauppakamarien yritysjohtajakyselyn 3/2013 tuloksista

Taustoitus: Ympäristö­lupa­järjestelmä jumittaa investointeja