Yrityksen perustajan oppaan lisenssi avoimeksi: Keskuskauppakamari etsii yhteistyökumppania

“Luovutamme Keskuskauppakamarin Yrityksen perustajan oppaan kaikille suomalaisille avoimella lisenssillä. Näin haluamme tukea sitä, että yrityksen perustaminen on mahdollisimman helppoa Suomessa” sanoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila. Nyt etsitään toteutukseen yhteistyökumppania, joka ottaa vastuulleen sisällön teknisen alustan toteuttamisen.

Keskuskauppakamari muuttaa suomeksi, ruotsiksi ja venäjäksi julkaisemansa Yrityksen perustajan oppaan avoimeksi siten, että kuka tahansa voi käyttää sisältöä ja päivittää sitä.

– Yrityksen perustamiseen liittyy tietty määrä byrokratiaa, jota Suomessa tulisi edelleen virtaviivaistaa. Haluamme, että yrittäjiksi aikovilla on mahdollisimman ajanmukainen tieto käytettävissään. Yrityksen perustajan oppaan siirtäminen yhteisölliseksi kaikille avoimella lisenssillä on yksi niistä tavoista, joilla voimme vaikuttaa asian helpottamiseksi, kertoo Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Tommi Rasila.

Keskuskauppakamari haluaa olla vaikuttamassa siihen, että yrityksen perustamisesta olisi saatavilla mahdollisimman hyvää, ajantasaista ja avointa tietoa.

– Etsimme nyt teknistä toteuttajaa, joka vastaa sisällön viemisestä interaktiiviseen alustaan, jossa sen yhteisöllinen ylläpitäminen on mahdollista, sanoo Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja Senja Larsen.

Keskuskauppakamari luovuttaa sisällön, yhteistyökumppani puolestaan vastaa teknisestä toteutuksesta. Yhteistyökumppani voi olla yritys, oppilaitos tai yhteisö. Parhaan toteutusidean lokakuun loppuun mennessä tehnyt valitaan toteuttajaksi.

Yhteisöllinen keskustelupaikka

Tavoitteena on luoda yhteisöllinen keskustelupaikka aloitteleville yrittäjille, jossa voi wiki-periaatteella päivittää sisältöjä, jakaa tietoa ja keskustella parhaista käytännöistä, sparrata ja kysellä.

– Kun yrityksen perustamisesta on hyvää tietoa ja vertaistukea, yrittäjä voi keskittyä yrityksensä ja sen liikeidean kehittämiseen, selittää Larsen.

Yrityksen perustajan opas etsii lisäksi myös kokeneita yrittäjiä kummeiksi hankkeelle. Näiden osallistuminen tulee lähinnä sen kautta, että he ovat mukana neuvomassa uusia yrittäjiä yhteisössä, kun tekninen toteutus on valmis.

Yritykset pähkinänkuoressa

Yrityksen perustajan oppaassa on tietoa yrityksen käytännön perustamisesta, yritysmuodoista, rahoituksesta, verotuksesta, vakuutuksista, markkinoinnista, yritysturvallisuudesta ja yrittäjästä työnantajana.

Lisäksi oppaaseen on listattu yrittäjyyteen liittyvää lainsäädäntöä, sanastoa yrittäjyydestä sekä malleja yhtiöjärjestyksestä, perustamissopimuksesta ja osakassopimuksesta. Oppaassa on kerrottu myös vaihtoehtoisista tavoista ryhtyä yrittäjäksi ja siihen on koottu laaja yhteystieto-osio.

Yrityksen perustajan opas on tuotettu Indesign-ohjelmalla ja siihen liittyy Powerpoint-opetusmateriaali, jossa käsitellään keskeisimmät tietoalueet ja jossa on teemoihin liittyviä opetusideoita ja tehtäviä. Yrityksen perustajan oppaan myyntihinta on ollut 20 euroa kappale.

Lisätietoa Yrityksen perustajan oppaasta: http://kauppakamari.fi/hankkeet/yrityksen-perustajan-opas/

Ehdotuksia teknisestä toteutuksesta ja ilmoittautumisia hankkeen kummiksi otetaan vastaan 30.10.2012 mennessä senja.larsen@chamber.fi.

Lisätiedot: senja.larsen@chamber.fi tai 050 55 11 377.

Vuoden 2011 Yrityksen perustajan oppaan printtiversion tilaukset: info@chamber.fi.